До края на годината информационната система на МОН ще има нова функционалност.

Всички студенти, завършили педагогическа специалност, ще могат да се регистрират в нея, като ще имат възможност да избират общината, в която желаят да работят и дисциплината, която да практикуват. Това каза министърът на образованието Красимир Вълчев, предаде БГНЕС.

По този начин ще имаме ясна представа с какъв брой кадри разполагаме и къде има недостиг, уточни Вълчев. Не е изключено на някои места пенсионирани учители да продължат да работят, смята министърът.

Това са налага поради факта, че в последните години над 5000 учители се пенсионират, като тази година се очаква да излязат от системата между 4500 и 5000 учители, но още не се знае колко от тях ще останат на работа, въпреки правото си на пенсия.

Вълчев добави, че около 4000 учители се търсят сега в училищата в страната, като всички свободни работни места се обявяват в сайтовете на Регионалните управления по образованието и в Агенцията по заетостта. Само на територията на столицата се търсят 650 учители.

Общо учителите в страната са над 90 000 и очакваме тези места да бъдат заети, коментира Вълчев и добави, че най-голям недостиг на педагози има по физика, математика, химия, информатика, по чужди езици, търсят се също така и ресурсни учители. Образователният министър подчерта още, че новите учебни програми за 11 и 12 клас ще влязат в сила от 2020 г. и 2021 г.

Вълчев каза, че вече е облекчена процедурата и по преместването на ученици, като това ще става по служебен път, а не както досега – родителите да се занимават с преместването, като играят ролята на медиатори между двете училища. Също така ще работим и за намаляването на административната тежест, като първата промяна засяга тематичното разпределение, заяви министърът.

Той подчерта, че се предвиждат промени и в Наредбата за приобщаващо образование. Цялата информация ще се води по електронен път и ще отпаднат протоколите, които изготвят специалистите за всяко дете.

„Не сме се отказали и от едносменния режим. Той обаче не може да се въведе навсякъде от 2021 г., защото в по-големите общини има недостиг на сграден фонд и докато този проблем не се е преодолее, няма как учениците да преминат към едносменен режим на обучение. До 2020 -2021 г. може да въведем този режим в по-малките общини“, заяви Вълчев.

Той добави също така, че в близо 900 училища в цялата страна текат ремонти, а някои от тях няма да приключат до началото на учебната година, както и че основните ремонти ще започнат догодина. Министърът уточни, че общо държавните и общинските училища на територията на страната са близо 2400, а около 100 са частните.

Относно ремонтите, Вълчев поясни, че става въпрос за цялостни или козметични. „Близо 100 са училищата, които се ремонтират изцяло по ОП „Региони в растеж“ и по Програмата за развитие на селските райони. Близо 80 детски градини са предмет на цялостно обновяване.

Догодина очакваме още над 300 образователни институции да бъдат цялостно обновени. В около 50 от тях ще продължат ремонтите и след началото на учебната година. Това обаче няма да попречи на протичането на годината“, обясни министърът.