Роби Бийчър е новият директор на Американо-английската академия в София. Той предлага на учебното заведение своя над 30-годишен опит в областта на образованието и обучението. Експертът има богат опит и в корпоративния свят.

Работил е за престижни международни мултинационални компании като старши мениджър, трейнър и консултант. Има образователни квалификации в областта на образование, мениджмънт, маркетинг и др. Дипломиран инженер е. Вижте какво заяви в интервю за Profit.bg:

Имате повече от 30 години опит в сферата на образованието. Какви са целите, които си поставяте като директор на Американо-английската академия?

Моята първа и най-важна задача, при заемането на длъжността, беше да изготвя личен план и концепция за това как бих могъл да допринеса допълнително за развитието на едно вече успешно интернационално училище като Американо-английската академия в София.

В това се включваше и задачата да се запозная с хората и с културата в училището. Също така, беше важно да придобия представа за очакванията и нагласите на родителите, учителите и най-важното – на учениците.

В краткосрочен аспект, моите цели са свързани с разработването на стратегия за подобряване на организацията в училището и повишаването на ползите от обучението на учениците. Плановете ни включват, също така, и основаването на родителско-учителска организация, която да спомогне за изграждане на връзки в общността и подобряване на комуникацията между училището и родителите.

Можете ли да посочите три точки, в които академията се различава от останалите учебни заведения?

Американо-английската академия се отличава от почти всички училища в България със специфичния си мултикултурален и мултинационален характер. Ежегодно в училището се обучават деца от над 30 различни страни и нашите учители имат богат педагогически и социален опит, придобит в интернационална среда.

Това всъщност е много съществено, тъй като основният фокус на обучението при нас е подготовката за успешна кариера и продължаващо обучение в някои от най-престижните университети по света, където уменията за интеркултурална комуникация са много важни.

В рамките на нашата богата образователна среда, освен академичните знания, ние развиваме в нашите ученици способност за адаптация към различна среда и различна култура. Това са много ценни житейски умения за всеки съвременен ученик, който в крайна сметка ще работи и живее в един глобален свят без граници.

Мисията на училището ни е посветена именно на постигането на тази цел: „да образоваме и възпитаме граждани на света, които се вълнуват от всеки аспект на живота и знанието.“

Третата характерна особеност на Американо-английската академия е конкретно в полза на българските ученици и е свързана с разработената от нас билингвална система на обучение. Учениците в тази система се обучават паралелно по българските и по американските образователни стандарти, като завършват обучението си с две дипломи за средно образование.

Обучението в билингвалната система протича паралелно на български и на английски език. Учениците се ползват от всички положителни аспекти от обучението в интернационална среда, като същевременно с това получават и едно пълноценно българско образование, напълно съобразено с всички изисквания на МОН.

Освен опит в областта на образованието, вие имате опит и в корпоративния свят, където сте работили за престижни международни компании. Какво е общото между ръководството на училище и управлението на мултинационална компания?

Принципите на организационно управление по отношение на процеси и ресурси са общи, без значение дали се прилагат в организация от сферата на услугите или производството. Управлението на ресурсите в посока максимизиране на крайния резултат, който в нашия случай се изразява в качественото обучение на едни добре подготвени ученици, е подчинено на общите принципи на мениджмънта. Единствената особеност е, че в нашия конкретен случай тези принципи са приложени в образователната сфера.

Според мен, синергията между успешните организации от корпоративния свят и тези от образованието най-ярко се изразява в ефективните модели на лидерство. Така например, успешните лидери от образованието се стремят да изградят в своите ученици култура на учене (learning culture), стремеж към самоусъвършенстване и поддържане на устойчива мотивация.

По подобен начин, в мултинационалните корпорации се търси постигането на конкурентно предимство, разграничаването от конкурентите, повишаването на качеството и ефективността. Корпоративните лидери много често постигат тези цели именно посредством изграждането на култура на учене в членовете на екипа си, като често пъти взаимстват множество техники от сферата на образованието.

Като дипломиран инженер и преподавател, според вас каква е професията на бъдещето - в глобален аспект?

В западния свят продължава да расте търсенето на квалифицирани специалисти от областта на високите технологии. Проблемът с кадровата обезпеченост е особено значим в някои нови отрасли, например нанотехнологиите, интелигентните машини – AI, фармацията, биотехнологиите, генетиката, устойчивата енергетика.

Съвременният работодател отдава значение и на важни ключови параметри, като когнитивното развитие, критичното мислене, уменията за решаване на проблеми, работата в екип. Все по-голямо значение се отдава и на т.нар. „меки умения“ (soft skills) – социални, комуникационни, презентационни умения.

Те се ценят особено много, когато индивидът е поставен в контекста на бързоразвиваща се динамична среда с високи изисквания за качество и ефективност на труда.

Кои са трите най-важни неща, които родителите трябва да имат предвид, когато избират училище, за да гарантират успешна кариера за детето си в бъдеще?

Изборът на училище е едно от най-трудните и отговорни решения, пред които се изправят родителите. Едно погрешно решение може да има много тежки последствия за бъдещето на детето, като дори може да го предопредели за провал. Аз самият, като родител, съм се ръководил основно от няколко критерия, когато съм избирал училище за моите деца.

  • Как се представя конкретното училище, съпоставено с другите? Завършилите ученици успяват ли да продължат обучението си в престижни университети? В училището има ли ученици с високи постижения? Самите ученици успяват ли да постигнат своите собствени амбиции и цели?
  • Каква е учебната програма и учебният план на училището? До каква степен училището обогатява учебната си програма с допълнителни занимания по интереси? Училището ще подпомогне ли индивидуалното развитие на детето ми? Училището предоставя ли допълнителни извънкласни дейности?
  • До каква степен социалната среда и училищният етос са подходящи за потребностите на моето дете? По отношение на основните ценности, училищната среда доближава ли се до семейната среда, в която е възпитавано моето дете? Училищната среда допринася ли за цялостното личностно развитие на детето ми в допълнение към неговото академично израстване?