Имаме нужда от допълнителни приходи. Те могат да дойдат от повишаването на транзитните такси поне два-три пъти, заяви инж. Янко Янков, изп. директор на Национална агенция "Пътна инфраструктура" на редовния брифинг на агенцията.

В момента се извършват подготвителни действия за въвеждането на "ТОЛ - системата" в България, която предвижда да бъдат таксувани всички чуждестранни моторни средства, които преминават през нашата страна. По проекта се работи във връзка с изискването за въвеждане на единна европейска "ТОЛ - система".

Таксите ще се определят в зависимост от различната степен на увреждане на пътя и характеристиките на моторните превозни средства от типа брой оси, габарити, маса, вид, използван път и други. Подготовката на проекта е в съответствие с изискванията на Европейския съюз страната ни, като членка, да организира системата, която да замени сегашните винетки.

По думите на инж. Янко Янков приходите от винетките за пътната агенция са недостатъчни. Въвеждането на автоматизираната система за плащане ще акумулира за бюджета значителен приход, предназначен за финансиране на нормално експлотационно състояние на пътната мрежа и гарантиране на нейната безопасност.

Янко Янков отчете, че винетките обаче няма да могат да отпаднат веднага. Най-вероятно те ще останат за леките автомобили и за товарните автомобили до 4.5 тона за срок поне 3-4 години. Директорът на пътната агенция е категоричен, че въведената система за плащане с винетни такси е недемократична. Според него най-демократична е била при акциза на горивата, когато "този, който налива повече гориво, плаща повече".

Стана ясно още, че средствата на пътната агенция по програма ИСПА ще бъдат възстановени най-рано до средата на месец май. По ИСПА се извършва ремонтът на автомагистрала "Люлин". От пътната агенция излязоха и с предложения за промяна на част от обектите по оперативна програма "Транспорт".

Първото предложение е доизграждането на автомагистрала "Тракия" да бъде включено в обхвата на апелативната програма. Целта е доизграждане на 115 километра от магистралата от Стара Загора до Карнобат. Прогнозната стойност на средствата е 375 млн. евро.

Вторият пункт от предложенията на НАПИ е проектирането на ЛОТ 2 И ЛОТ 3 на автомагистрала "Струма", което ще осигури готовност за изграждането на магистралата в следващия програмен период. Стойността на проектирането възлиза на около 15 млн. евро.

Третият проект, който НАПИ предлага, е изграждането на северна околовръстна магистрала за град София, която да включва софийски околовръстен път, автомагистрала "Хемус" и гара Яна. Стойността на проекта е около 85 млн. евро.

Източник: БГНЕС