Правителството предприема всичко необходимо за ускореното стартиране на проектите на автомагистралите „Марица”, „Струма” и връзката на „Хемус” с околовръстния път на София. Вицепремиерът Меглена Плугчиева свика работна среща, на която бе обсъдено текущото им състояние и се набелязаха мерки за оптимизиране на работата по трите пътни проекта, включени в ОП „Транспорт”.

В нея участваха заместник-министърът на транспорта Весела Господинова, изпълнителният директор на Фонд „Републиканска пътна инфраструктура” Милош Поцков и др. На заседанието на Министерския съвет следващата седмица ще бъде разгледан доклад с конкретните срокове и отговорници за изпълнението на 3-те инфраструктурни проекта.

И по трите проекта има одобрени актуализирани доклади по ОВОС. В най-напреднала фаза е автомагистрала „Марица”. Тръжната документация се финализира, а отчуждителните процедури за необходимите терени са пред приключване.

В момента върви отчуждаването на имоти за връзката на автомагистрала „Хемус” с околовръстния път на София. През август трябва да е готово актуализираното прединвестиционно проучване за „Марица”, а в средата на юли за „Хемус”.

Проектът за „Марица” включва изграждането на 67 км магистрален път – от км 5 до км 72. Индикативната стойност на обекта е около 208 млн. евро. От тях над 166 млн. евро са от Кохезионния фонд, а 41 млн. евро са национално съфинансиране. Автомагистралата е част от IV транспортен коридор като в района на Димитровград трасето се пресича с IX коридор. Аутобанът е елемент от трансевропейската магистрала „Север-юг”, свързваща страните от Източна и Централна Европа с Близкия Изток и Азия.

32 млн. евро е индикативната стойност за строителството на връзката на „Хемус” със Софийския околовръстен път. От тях 25.6 млн. евро се очаква да бъдат от Кохезионния фонд на ЕС, а 6.4 млн. евро национално съфинансиране. Изграждането на пътя ще облекчи значително трафика през Долни и Горни Богров към столицата, който е един от най-натоварените в страната.

600 млн. евро е индикативният бюджет на „Струма”, която е част от общоевропейски коридор №4. От тях 480 млн. евро са от ЕС, а останалите са национално съфинансиране. Очаква се с построяването на магистралата да се насърчи и улесни регионалното развитие, да се стимулират инвестициите в региона и трансграничната търговия и т. н., уточняват още от Министерски съвет.