Коалиция за България и ДПС внесоха малко след 10 часа в деловодството на парламента вота за недоверие към правителството на ГЕРБ заради провала на политиката в здравеопазването.

Вотът бе внесен от лидера на левицата Сергей Станишев и зам.-председателят на ДПС Лютви Местан, и народни представители от двете партии.

Вотът на недоверие изразява в голяма степен общественото мнение. Това каза на брифинг след внасянето на искането за вот на недоверие към правителството на ГЕРБ председателят на Парламентарната група на Коалиция за България Сергей Станишев.

За внасянето на вота са събрани 76 подписа от народни представители от ПГ на КБ и ПГ на ДПС.

Смяната на министъра на здравеопазването по никакъв начин не променя мотивите и ситуацията в здравеопазването, което е в състояние на пълен хаос и разпад, каза Станишев. По думите му социологическо проучване сочи, че провалът в здравеопазването е най-видим.

Станишев обясни преди дни, че общото мнение на двете партии е, че вотът трябва да е в областта, където има най-много проблеми и според тях това е здравеопазването.

Основните мотиви за вот на недоверие са:

1. Провал на политиката в областта на здравеопазването и финансова дестабилизация на системата.

Амбицията на правителството и най-вече на финансовия министър да приключи 2009 г. с нулев дефицит, пълното непознаване на здравната система и липсата на административен капацитет, заложиха проблемите в сектора. Държавата не изпълнява задълженията си да заплаща здравноосигурителните вноски на определените в закона групи лица. Компрометира се солидарният здравно-осигурителен модел. Гражданите са демотивирани да плащат здравни осигуровки. Броят на здравно неосигурените граждани нараства ежемесечно, като вече е достигнал 1 890 000 души.. Няма яснота и прозрачност какви средства постъпват в системата, какво и на кого се плаща.

2. Нарушени конституционни права на гражданите, уредени в чл.52 от Конституцията на Република България, поставящо в опасност живота и здравето на хората.

В резултат на наложените финансови ограничения и неадекватното финансиране на системата се стигна до безпрецедентна невъзможност лечебните заведения да оказват медицинска помощ. За първи път в най-новата история на България се оформят листи на чакащите, предпоставка за корупционни практики, нерегламентирани плащания и натиск върху пациентите на различни нива в системата.

МЗ не изпълнява задължението си да осигурява достатъчно и в срок скъпоструващите лекарства, липсват ваксини за бебета, включени в имунизационния календар, увеличи се процента на доплащане от страна на пациентите, болни от социалнозначими заболявания.

3. Отсъствие на дългосрочна стратегия, нормативен хаос и непоследователност в управленските решения и действия, неефективен контрол.

Самоцелно поставени фокуси на действие - фиксиране върху проблемите на болничната помощ, изолирано от реформата на цялата система. Провеждане разнопосочни действия, водещи до тежка дестабилизация на всички звена в системата, икономически поражения и силно напрежение сред пациентите и медицинските специалисти. Общините, здравните професионалисти, съсловните и синдикални организации, неправителствените и пациентските организации са изключени от участие в разработване на здравната политика и формулирането на решения.

Законовите промени не са подчинени на единна управленска логика в сферата на здравеопазването.

Поемайки управлението на здравеопазването правителството на ГЕРБ не представи обоснована цялостна и дългосрочна стратегия за модела и начина на развитие на системата. Бяха приети решения и осъществени действия, които създадоха и задълбочиха кризата.

4. Кадрови провали в резултат на безпрецедентни политически назначения в системата на здравеопазването.

В рамките на една година се смениха двама министри на здравеопазването с екипите им, двама директори на НЗОК, председателят на здравната комисия в Народното събрание и двамата му заместници, десетки мениджъри на болници, ръководители на изнесените звена на Министерството на здравеопазването.Свидетели сме на безпрецедентен кадрови кадрил, които ще повлече цялото управление.

5. Конфликт на интереси и обслужване на лични и корпоративни цели.

Цялото ръководство на Министерството на здравеопазването е в тежък конфликт на интереси. Подобно е положението и с Надзорния съвет на касата. Шест от единайсетте членове на комисията по Позитивния лекарствен списък участват или са участвали в клиничните изпитания на медикаменти. Прокарват се лобистки текстове в закони и подзаконови нормативни актове.

6. Демотивация и накърняване на достойнството на работещите в системата, масово напускане на страната от медицински специалисти.

Целенасочено противопоставяне на гражданите срещу медицинското съсловие, демотивация на медицинските специалисти, нормативен хаос и тежки финансови ограничения, лишаващи медицинските специалисти от възможност да изпълняват професионалните си ангажименти и в резултат на всичко това - масово напускане на изградени специалисти, включително и на страната.

Фактът, че притиснат от обстоятелствата, министър-председателят Борисов поиска оставката на министъра на здравеопазването Борисова не само че не снема основателността на предложения вот на недоверие, а тъкмо обратното - подчертава неговата актуалност.

Целта на този вот не е смяната на един министър. Вотът цели промяна на държавната политика в този сектор, като отговорността за състоянието му е преди всичко на премиера и на правителството като цяло.

Източник: Пресцентър на БСП, Фокус