Цените на автомобилите в България са се понижили най-много за последната година спрямо останалите страни извън еврозоната и са на второ място по спад в ЕС. Това показват данните, представени от Европейската комисия днес.

В информацията се отбелязва, че у нас цените са се понижили с 13.5% (номинално понижение от 9.2% при инфлация за страната от 4,3%). Данните сравняват цените от януари 2010 г. със стойностите от януари тази година.

Комисията представи днес доклад за цените на леките автомобили, който показва общо намаление на разликите в цените на новите автомобили през миналата година в ЕС. Средното намаление на цените за Общността е 2,5%.

Препоръчителните цени на производителите за новите леки автомобили също са се доближили. Тези дългосрочни тенденции в цените са в подкрепа на решението на комисията от миналата година, че наличието на специфични правила за конкуренция за продажбите на нови леки автомобили вече не е оправдано, се посочва в съобщение на ЕК.

Добре е да видим, че потребителите в Европа се възползват от конкуренцията на пазарите за продажба на нови леки автомобили и че продължават да се ползват от цени, които значително са намалели в реално изражение, коментира комисарят по конкуренцията Хоакин Алмуня, цитиран в съобщението.

Според него това, че разликите в цените в отделните държави от ЕС са намалели още повече, е положителен показател за трансгранична конкуренция. Той изразява удовлетворение от това, че за пръв път от 10 години реалните цени в целия ЕС на услугите за ремонт и поддръжка са спрели да се покачват и определя това като знак, че секторът е разбрал новите правила на играта.

Разликите в цените на пътническите леки автомобили в ЕС са намалели, но в някои случаи остават големи, което означава големи икономии за потребители, които извършват покупки зад граница, отбелязва комисията.

Ценовият индекс на ЕС за леки автомобили (отразяващ номиналните цени, платени от потребителите, включително търговски отстъпки, ДДС и такси за регистрация) е нараснал с 0,3% срещу 2,8% повишение на общите потребителски цени, което означава спад в реалните цени на леките автомобили с 2,5%, се посочва в съобщението.

Общо 24 държави от ЕС отбелязват спад в реалните цени на леките автомобили. Цените са били стабилни в Италия и Малта, а са се повишили в Португалия с 2,6%.

Спадът в реалните цени е особено силно изразен в Словакия (-17,4%), България (-13,5%), Словения (-11,6%) и Чехия (-9%). В Полша те са се повишили с 5,6 %. При големите пазари реалните цени са се понижили най-значително във Великобритания (-3,7 %), докато в Германия, Испания и Франция намаленията на цените са по-умерени (съответно -1,9 %, -1,6 % и -0,9 %).

Комисията отбелязва, че спадът в цените на леките автомобили в ЕС е продължение на тенденция, наблюдавана от повече от десетилетие, което показва, че конкуренцията между производителите на леки автомобили на пазара на нови коли работи.

Реалните цени за ремонт и поддръжка, които през последното десетилетие се увеличиха повече, отколкото общата инфлация, не се повишиха през 2010 г., отчита комисията.

Докладът изследва препоръчителните цени на производителите за 89 най-продавани модела леки автомобили, представляващи 26 марки.

Източник: БТА