Правителството поиска съгласието на Народното събрание да започне преговори с Международната банка за възстановяване и развитие (МБВР или Световна банка) за сключването на заем за развитие на политиките железопътния сектор, с които се подкрепят плановете на кабинета за решителни реформи и създаване на устойчив железопътен сектор.

Първият заем за развитие на политиките в железопътния сектор е за 80 млн. евро. Чрез него Световната банка ще окаже подкрепа на правителството при стартиране на изпълнението на програмата за реформи в сектора. Програмата е насочена към финансовото стабилизиране и засилване на конкурентоспособността на железопътния транспорт и е разработена в две основни области - укрепване на управлението на железопътния сектор и укрепване на корпоративното управление, ръководството и работата на Национална компания „Железопътна инфраструктура" и „Холдинг БДЖ".

В новоприетата Стратегия за партньорство между България и Световната банка се предвижда 3-годишна подкрепа за провеждане на реформи в железопътния сектор в размер до 240 млн. евро и с цел изграждане на модерен железопътен транспорт.

Първият заем за развитие на политиките ще помогне българските железници да израснат до нивата на обслужване и производителност в Европейския съюз до 2020 г. Целта на правителството не само да бъдат стабилизирани двете жп компании, но и да се реформират и модернизират предлаганите от тях услуги, като се наложи по-ефективен, устойчив и пазарно ориентиран подход в сектора. Преговорите са в контекста на подписания през декември 2010 г. меморандум за разбирателство между българското правителство и Световната банка за сътрудничество в подкрепа на правителствената програма за реформи в железопътния сектор.

Финансирането от Световната банка е допълнителна подкрепа към инвестициите, които се правят в железопътния сектор, чрез Оперативна програма „Транспорт" и Европейската инвестиционна банка.