До 15 дни ще се отмени акцизът върху горивото за риболовците, съобщи днес министърът на земеделието и храните Валери Цветанов в Бургас по време на среща с представители на Асоциацията на производителите на рибни продукти ” БГ Фиш” и Националната асоциация по рибарство и аквакултури.

Цветанов допълни, че ще настоява акцизът да отпадне и за хората, които се занимават с водно спасяване. Земеделският министър даде за пример в това отношение Франция, където няма акциз върху горивата за рибарите, ДДС е с нулева ставка и браншът се субсидира от правителството. Самата цена на горивото за риболовците е 40 евроцента на литър. Това прави българите неконкурентноспособни, тъй като 70% от цената на рибата се формира от цената на горивото, допълни министърът.

Като пречка за усвояването на парите от структурните фондове на ЕС се очертава липсата на регистрирани рибни пристанища. Това е задължително условие, поставено от регламентите на Брюксел, за отпускането на 108 млн. евро по оперативна програма “ Рибарство и аквакултури”, стана ясно на срещата.

Засега в страната ни има само едно лицензирано и регистрирано рибно пристанище и това е в Бургас. От Асоциация “ БГ ФИШ” имат предложение 4 пристанища в Каварна, Варна, Несебър и Созопол и 8 лодкостоянки в малките черноморски градчета, които за Южното Черноморие са - Поморие, Приморско, Царево, Ахтопол, както и в “Ченгене скеле”, които ще бъдат със статут на пристанища.

“ Изпратили сме писмо на директора на Националното управление по горите с предложение да продадат, заменят или дарят земята на “Ченгене скеле” на общината. Тогава ще се стартира изграждането на пристанището”, обясни кметът на Бургас Димитър Николов.

Министър Цветанов съобщи, че на среща в Брюксел е поставил категорично въпроса за рибарите, които се занимават с улов на калкан и цаца за размера на квотата. Според него миналата година е допусната нередност, при която квотата за улов на калкан е в рамките на 50 тона. “ Сега е поставено искането този улов да бъде в рамките на 100-120 тона. Или ако се запази 100-тонната квота, съотношението между Румъния и България да бъде 30% на 70% в полза на нашата страна”, каза министърът.

Ще се търси и законово решение за отпадането на таксите за българските рибари. В момента те са поставени в неравностойно положение спрямо румънските си колеги, които могат да ползват българските пристанища без да заплащат такси, тъй като са членове на ЕС. Въпреки че таксите за нашите рибари бяха намалени, целта е те да отпаднат напълно, за да не се дискриминират икономически нашите риболовци.

БГНЕС, Снимка: БГНЕС