Национална компания Железопътна инфраструктура (НКЖИ) ще реализира проекти по Оперативна програма „Транспорт” на Европейския съюз на обща стойност 580 млн. евро за периода до 2013 г., съобщиха за Profit.bg от компанията.

Парите ще бъдат отпуснати за развитие на ЖП транспорта в България, който е приоритетен за целия ЕС, както и за подобряване на ЖП инфраструктурата в страната.

Проектите за железопътна инфраструктура представляват близо 29% от общия бюджет на ОП „Транспорт”, което превръща НКЖИ във втория най-голям бенефициент по европрограмата, след Фонд „Републиканска пътна инфраструктура”.

Основните проекти по приоритетна ос І са: Модернизация на ЖП линията Видин-София, Електрификация и реконструкция на ЖП линия Пловдив-Свиленград-турска граница, Модернизация на ЖП линия София-Пловдив, Модернизация на ЖП линия София-Перник-Радомир.

Най-мащабен проект е модернизацията на ЖП линията Видин-София, за която са предвидени 320 млн. евро. Целта на НКЖИ е след реализирането на проекта времето за пътуване от Видин до София да се съкрати с над 2 часа.

В момента разстоянието се пътува за около 5 часа и 10 минути, а след реализирането на инвестицията ще се стига за 3 часа. Това ще стане, благодарение на двойното увеличаване на скоростта на движение – до 200 км/час.

За модернизацията на ЖП линията София-Пловдив ще бъдат инвестирани 120 млн. евро. Плановете на НКЖИ след приключване на работите по проекта са инфраструктурата в тази отсечка да позволи скорост на движение на влаковете до 200 км/час. Това ще намали времето за пътуване от София до Пловдив с 1 час и ще може да се стига за 1 час и 30 минути.

НКЖИ ще инвестира 100 млн. евро и в модернизацията на ЖП линията София-Перник-Радомир. Подобрявайки ЖП инфраструктурата по тази линия и създавайки условия за увеличаване на скоростта на движение на влаковете от 80 км/час на 200 км/час, ще позволи времето за пътуване да бъде съкратено почти на половина – до 35 минути. Развиването на жп линията Перник-София е от изключително значение и за облекчаване на автомобилния трафик към столицата.

Изключително важно за България е и реализирането на проекта за електрификация и реконструкция на ЖП линията Свиленград-турска граница. Инвестицията е на стойност 35 млн. евро. Очакваният ефект от НКЖИ след реализацията на проекта е скоростта на движение на влаковете да бъде увеличена почти 2 пъти, като инфраструктура позволи да се развиват скорости до 200 км/час.

Това ще позволи времето на пътуване да бъде намалено от 2 часа и 40 минути на 1 час и 30 минути, което ще помогне за развиването на ЖП превозите на хора и товари от Централна Европа и България към Турция и Гърция.

Ръководството на НКЖИ има подготвени и 4 алтернативни проекти по ОП „Транспорт”, които могат да бъдат реализирани, ако при непредвидени обстоятелства бъде създадена опасност от неусвояване на средствата, предвидени за железопътна инфраструктура.

Алтернативните ЖП инфраструктурни проекти са на обща стойност 329 млн. евро. Сред тях са: Подновяване на участъци по ЖП линия Мездра-Горна Оряховица (160 млн. евро), Подновяване на участъци от железопътната инфраструктура по ЖП линия Пловдив-Бургас (63 млн. евро), Удвояване и електрификация на ЖП линия Първомай-Ябълково (23 млн. евро), Модернизация на ЖП линия София-Драгоман (83 млн. евро)

НКЖИ е бенефициент на средства и по ІІІ приоритетна ос на ОП „Транспорт 2007-2013 г.” – за подобряване на интермодалността. По нея НКЖИ ще инвестира около 29 млн. евро в изграждането на интермодален терминал в София.

Очаква се изграждането на първа фаза на проекта да започне през 2009 г. Интермодалният терминал в София е от изключителна важност за България, тъй като е част от стратегията на ЕС за развитие на интермодалните превози на товари.

ОП „Транспорт 2007-2013 г.” е с общ бюджет около 2 млрд. евро и в нея влизат 5 приоритетни оси – железопътна инфраструктура, пътна инфраструктура, подобряване на интермодалността, морски и вътрешни водни пътища и техническа помощ.