Будистките монаси не са известни с това, че се потапят в материалния свят на финансите. Пра Субин Панеето обаче казва, че нямал голям избор, когато виждал как съседите му в близост до границата на Тайланд с Камбоджа едвам свързват двата края.

Така в началото на 90-те години той започнал да предлага микрокредитиране с няколко хиляди тайландски бата, заемайки малки суми на селяни, с които те ремонтирали домовете си, закупували си нова селскостопанска техника и покривали други по-големи кредити.

Днес мрежата за микрокредитиране на Пра Субин е натрупала около 60 млн. долара депозити и кредити.

Идеята е, че нейните 66 000 членове допринасят със суми между 10 бата и 500 бата, или между 30 цента до 15 долара, на месец.

Всеки член, който иска да вземе средства назаем, бива обвързан с между трима и петима попечители, и има право да получи повече пари, отколкото допринася, при лихва между 1% и 2% на месец—или по-малко, ако селяните се съгласят. Някои кредитополучатели не плащат лихва.

Попечителите, които са членове на мрежата, често са приятели, роднини или съседи на кредитополучателите. Членовете имат стимул да са попечители, за да може и други да гарантират за тях, когато искат да вземат заем.

Половината от спечеленото от цялата тази организация се плащат на членовете в края на всяка година. Останалата част отива във фонд за благосъстоянието на селата.

Тайландците могат да избират между много други опции за финансиране, но търсенето на програми, подобни на тази на Пра Субин, продължават да набират популярност.

Други храмове и манастири из Тайланд, където се изповядва предимно будизма, вече са последвали неговия пример. В над 40 от 76-те провинции в страната монаси участват в подобни проекти за микрокредити.

Причината за успеха на Пра Субин е, че някои кредитополучатели, в зависимост от това колко добре спазват будистките принципи, като това да казват истината и да не използват опияняващи субстанции, не плащат лихва, казва той.

Безлихвените заеми намаляват маржа на печалба на кредитора, но според Пра Субин това се компенсира от наблягането на неговата система върху будистките принципи. Той я нарича система за кармичен натиск от околните, която прави просрочието или неплащането на заемите на практика несъществуващи.

“Ако не си честен с останалите членове на групата, никой няма да ти помогне, когато искаш да вземеш пари назаем,” продължава Пра Субин. “Тази общност ще те принуждава да практикуваш Дарма, да работиш здраво, да бъдеш честен и да поемаш отговорност. В противен случай никой няма да те иска.”