Том Бломфийлд не смята, че големите банки някога ще претърпят дигитална трансформация.

Британският финтек предприемач твърди, че банкови гиганти, като Barclays и HSBC, разполагат с остарели технологии и култура за избягване на риска, с които да реагират на предизвикателствата, които компании, като неговата дигитална банка Monzo, представляват.

“Банките реално се концентрират върху техния настоящ набор от финансови продукти,” казва Бломфийлд, съосновател и главен изпълнителен директор на Monzo. Той има предвид неща, като ипотеки, кредити и кредитни карти — “неща от счетоводния баланс, на практика.”

“Когато излезете на улицата и разговаряте с хората за тяхното банкиране, те нямат предвид ипотеката си, а ‘Кога ще ми преведат заплата?’ или ’Мога ли да си позволя да си купя обяд днес?” добавя той. “Хората се концентрират основно върху обработването на ежедневни плащания.”

Според Бломфийлд връзката между големите банки и техни клиенти е “прекъсната”. „Те притежават всички клиенти и всички пари в момента, но това със сигурност изглежда като умираща индустрия”, казва той пред CNBC.

Какво е Monzo?

Основаната през 2015 г. Monzo бързо се разрасна от стартъп, който предлага предплатени дебитни карти и приложение, до регулирана банка, която има 3.5 милиона клиенти.

Компанията е една от многото така наречени нео банки, които заляха Европа след финансовата криза от 2008 г., като компании - като Revolut и N26, също набраха скорост.

Това движение обаче не се ограничава само до Европа. Щатската Chime също отчита бърз растеж. Междувремено европейските нео банки се насочват и към САЩ, като N26 има 250 000 клиенти там а Monzo вече има списък с чакащи.

Това подлага под натиск големите банки да реагират и да представят нови продукти за по-младите клиенти, които се справят добре с технологиите. RBS наскоро представи отделна дигитална банка на име Bo, която да се изправи срещу финтек конкурентите.

J.P. Morgan не може да се похвали с големи успехи с марката Finn, която беше само приложение, което беше закрито през миналата година.

“Тук говорим за огромни технологични и културни проблеми,” казва Бломфийлд за традиционните банки. “Не мисля, че хората в банките са стимулирани да мислят за клиента по правилния начин.”

“Прибавете към това и 100 000 служители. Как се трансформира цялото това нещо? Мисля, че е доста сложно”, казва той.

Банките ще предотвратят промените

Бломфийлд критикува подхода на големите банки за справяне с конкуренцията от страна на финтек компаниите, заявявайки, че техният метод често представлява отделяне на част от банката и „изпращането на служителите в модерен офис с маси за тенис.”

“Банките са устроени така, че на практика да предотвратяват промените. Много от системите в една банка, особено във връзка с риска и спазването на правилата, са въведени, за да попречат на нещата да се променят. Защото, ако нещата се променят, това създава риск. Те са като антитела, които обикалят наоколо и дебнат за промяна, опитвайки се да я убият.”

“Започването от нулата създава изцяло други проблеми, но в известен смисъл е по-лесно да се изгради култура, която има за цел да създаде нещо ново,” добавя Нломфийлд.

Monzo и компаниите като нея набраха огромни средства и получиха мултимилиардни пазарни оценки, благодарение на желанието на рисковите капиталисти да ускорят техния растеж.

През миналата година N26 набра 470 млн. долара при пазарна оценка от 3.5 млрд. долара, докато пазарната стойност на Monzo нарасна на 2.5 млрд. долара, след като получи капиталова инжекция в размер на 146 млн. долара.