Абсолютно съм съгласен с мнението, че в тази криза банките на са част от проблема, а част от решението. Налице беше една медицинска криза, която - за да се овладее, се стигна до взимането на мерки за пострадалите бизнеси и хора.

Въпреки кризата, се вижда, че няма нито един проблемен показател в банковата система. Това каза по време на участието си в панел „Банки“, част от 12-ото издание на Шумът на парите, главният изпълнителен директор и член на УС на Българо-американска кредитна банка Илиан Георгиев.

„Кредитирането расте, депозитите растат, а доверието в банковата система е на изключително високо ниво. Нашата роля е в правилната дистрибуция, т.е. ние трябва да оценим субектите и да подпомогнем тези, които ще останат витални и в бъдещето. Защото тази криза променя нагласите на хората, ние говорим за дигитализация и за много бизнеси, които - ако не се трансформират – ще изчезнат“, допълни той.

На въпрос дали бизнес кредитирането може в период на икономическо възстановяване да навакса ръста, наблюдаван при домакинствата, Георгиев посочи, че банките също виждат, че отделни бизнеси имат възможности и капацитет да увеличат своите продажби. Те трябва да бъдат движещата сила, на фона на по-добрите продажби в последните месеци и рекордно ниските лихви, смята експертът.

Вече виждаме и първите стъпки за това. Обикновено бизнесите първо заделят пари за наемането на повече персонал, а след това и за инвестиции в дълготрайни активи, с цел увеличаване на производството, допълни той.

Важното е да се разбере дали това е пикът на инфлацията или ще станем свидетели на постоянна инфлация, след като преди имаше задържане на цените, според Георгиев.

„По всяка вероятност няма да имаме нови дъна, а ще последва плавно повишение на лихвите по кредитите“. С тези си думи той обяви, че кредитополучателите не трябва да се плашат, тъй като това по всяка вероятност ще стане бавно и с ниски темпове.

„Всички виждаме какво се случва с недвижимите имоти. Хората имат нужда от по-добър дом, това го доказа пандемията, и те се възползват от ниските лихви по кредитите, за да закупят своето ново жилище“, каза още Георгиев.

„Хората разбраха, че не могат да живеят и работят едновременно в старите си и малки домове, затова сега търсят по-големи жилища и къщи“, допълни той.

Другото, което ще се развива в бъдеще, са дигиталните продукти. Това не може да се случи обаче за 3 месеца и сега очаквам на пазара да се появят истински дигитални продукти, които са изцяло онлайн, прогнозира експертът.