Несъмнено трите най-често срещани думи в банковия и застрахователен сектор тази година са Дигитално, Онлайн и Безконтактно.

Неприсъствено обслужване на клиентите при повишено качество, достъпност на услугите от разстояние с гарантирана висока сигурност, трансформация с цел оптимизация са постиженията на финансовия пазар у нас, свързани с предизвикателното „ново нормално“.

WFH (work from home) и WFE (work from everywhere)

Една от първите задачи, която секторът трябваше да реши, е създаване и поддържане на сменен хоум офис режим - организация, която изглежда привидно лесна в комфорта, който интернет предоставя, но безпрецедентна за организации с мащаб от 1 000 – 5 000 служителя.

Бързата доставка на голям брой устройства в условия на завишено търсене и затруднена логистика, отваряне на мрежите за достъп от различни точки, релокация на специалисти от офисите в кол центровете са само някои предизвикателства, с които болшинството от финансовите компании се справиха отлично.

Комуникацията с клиентите се преля от традиционните срещи в офиса към повече телефонни разговори, имейли, видео срещи, чат бот решения.

Алтернативните канали за привличане на клиенти стават все по-интересни

След като дистанционното обслужване на клиентите се оказа мисия възможна, дойде ред на продажбите. Свързано с кредитите, въпросът „Коя банка отпуска най-лесно кредити“ е един от най-задаваните от клиентите.

Отговорът беше категорично наложен от пандемията – дигиталната. В услуга на клиента се роди и първият онлайн кредитен брокер CREDiPORT, който даде възможност с еднократно попълване на запитване на адрес crediport.bg кандидатите за кредит да достигнат до голям брой банки, партньори на платформата, които да върнат индивидуални оферти за информиран избор.

Мобилното банкиране е хит

Наред с подсигуряване на 3-те „Д“ (дистанция, дезинфекция и дисциплина), някои банки успяха да изстрелят скоростно ред дългоочаквани дигитални услуги, достъпни през мобилните устройства. Обединена българска банка предложи за нови клиенти откриване на сметка през ОББ Мобайл изцяло онлайн. През същото приложение съществуващите клиенти вече могат да кандидатстват и усвоят нов кредитен лимит за потребителски кредит и овърдрафт без посещение на офис.

В Уникредит Булбанк, използвайки Булбанк Мобайл, клиентите също могат да открият сметка дистанционно, както и да се възползват от пълен онлайн процес за управление на овърдрафт. Вследствие на новите услуги, клиентите на мобилното приложения са нараснали три пъти през годината.

Във връзка с разплащанията, експерт от банка ДСК споделя, че в периода март - септември трансакционният бизнес, преминал през мобилното приложение на банката DSK Smart за физически лица, се е увеличил с 88%.

И Ти Би Ай банк се включи в надпреварата с чисто ново мобилно приложение, като начало - за съществуващите си клиенти, но с обещания за бърз растеж.

И интернет банкирането не е демоде

Интернет банкирането е познато отдавна сред потребителите на банкови услуги в България и това ангажира банките да продължават да го развиват активно, без да отстъпва място на мобилните приложения. От банка ДСК споделят, че в периода март - юни тази година ръстът на трансакции от физически лица е 22%, а от фирми – рекордните 111%.

Помощ в трудни времена

На увеличената безработица и финансови затруднения при домакинствата банките отговориха с изцяло отдалечени процеси за кандидатстване за отсрочване на плащанията по кредити. Те не ограничиха и кредитирането както за настоящи, така и за нови клиенти.

От Уникредит Булбанк споделят, че 50% от заявленията за мораториум по кредитни погашения са минали точно през такъв електронен канал, а 50% от продажбата на овърдрафти и 30% от отпуснатите кредити са реализирани дистанционно.

Експерт от ОББ споделя, че сред всички онлайн услуги, кредитирането – както предоговарянето, така и отпускането на нов заем - се радват на най-висок интерес. Пощенска банка добави „жилищно кредитиране от ново измерение“ – онлайн център за жилищно кредитиране. Клиентите, които търсят финансиране за жилище, могат да кандидатстват, да получат консултация, да предоставят документи изцяло онлайн, като до края на януари догодина това се случва без такси за оценка на имота и анализ на обезпечението.

Мобилните портфейли

Ще изчезне ли пластмасовата карта за разплащане? Още е рано да се каже, но със сигурност съществуването й в тази форма – вероятно да. Няколко банки работят усилено да предложат решения за мобилни портфейли, като превърнат смартфоните ни в платежни средства и държачи на всякакви видове карти.

БАКБ вече представиха на пазара B@CBPay, което - освен че покрива функционалностите на познатите ни електронни портфейли, може да бъде регистрирано без посещение на клон и притежава безплатен основен пакет от услуги.

Какво следва

Бъдещето на банките е тук, пише Forbes. До 2030 г. банките ще бъдат невидими, свързани и целенасочени. Водещите банки ще използват технологии и далеч по-задълбочена информация за клиентите, за да предложат финансови услуги в момента на нужда на клиента, често за сметка на видимостта на марката.

Моделите на разпространение ще се развиват, за да се включат в общ маркет плейс с достъп до домове, машини, превозни средства и други устройства. Това ще създаде предизвикателства за много банки, тъй като техните търговски марки ще стават все по-невидими за крайния потребител.

За да останат актуални, банките трябва да присъстват в екосистемите и продуктите, които клиентите използват; за да направят това, те трябва да престанат да възприемат партньорствата като заплаха.