Днес потребителят има в телефона си достъп до много от продуктите и услугите на банките.

Това е възможност, която ще продължи да се развива и обогатява.

Какво предстои - научаваме от Маргарита Стоянова, директор на дирекция “Дигитални услуги и Call Center” в Инвестбанк, която взе участие на форума “Шумът на парите 2022”.

По време на 13-ото издание на едно от най-големите икономически събития у нас банковият експерт направи кратка ретроспекция, за да ни запознае с новите проекти, върху които работи Инвестбанк, както и с една от гордостите на банката - онлайн кредита.

Да бъде банката в телефона ни става възможно в резултат на развитието на техническите параметри на телефоните, дигиталните банкови услуги и продукти, телекомукационните услуги, удостоверителните вериги, услугите в публичния сектор, а също така и на правните рамки в Европейския съюз (ЕС) и България, каза директорът на дирекция “Дигитални услуги и Call Center” в Инвестбанк.

"Искам да се върна малко назад. Кога, всъщност, стана възможно телефоните да поемат тези банкови услуги? През 2010 г. те вече поддържат съвременен браузър, който - когато се инсталира на телефона, може да се визуализира уеб съдържание. След тази година се започва бурното развитие на респонсив дизайна. Малко след това на телефоните на потребителите се появяват различни операционни системи. Спомняме си Blackberry-то", разказа тя пред публиката на форума.

След това се оформят двете системи, които и сега се използват - Android и iOS. Оттук нататък започна изработването на приложения, пригодени за телефона и използващи още негови функции (NFC, локации и др.).

Маргарита Стоянова подчерта, че при разработка на банкови приложения за телефони е много важно да се отчете операционната система, вариациите й, поддържаните версии, сензорите, които може да влязат после в разработката и др. Трябва да се отчете и самата производителност на телефона.

След като сме взели предвид тези неща, имаме телефони, които са мощни компютри. Имаме портал към банковите продукти, разплащателни сметки, депозити, кредити, карти. Те са нашата идентичност. Те могат да бъдат дигитален ПОС, портал за електронни услуги, посочи тя, предупреждавайки, че в нашия телефон сме съсредоточили страшно много данни, които трябва да се замислим как да се пазят.

За да развива услугите си, Инвестбанк се съобразява с изискванията на Европейския съюз и националните регулатори. Банката предлага много дигитални услуги и продукти - интернет банкиране, модерно мобилно банкиране, което миналата година печели награда за иновация, мобилен токен и др.

Гордеем се с разработката на онлайн кредит. При него целият процес от кандидатстването до разрешаването, подписването на документите и превеждането на парите по сметка става онлайн. Цялата процедура може да бъде осъществена само за 21 минути.

В момента работим върху няколко проекта на етап тест и преминаване към реална среда. Със съдействието на финтех компания, качваме в нашите дигитални програми достъп до сметките на другите банки, движение и възможности за актуални разплащания, разказа Маргарита Стоянова. Този процес носи ползи и за банката, и за клиента. Инвестбанк може да предлага по-добри продукти, а клиентът печели удобство.

Друг модул, на който Стоянова обърна специално внимание, е мониторинг и менажиране на плащанията. Той е свързан със защитата на клиентите. Дигитализацията и киберсигурността са двете страни на една монета, каза експертът.

Когато предлагаме услуги и продукти, се съобразяваме и с това как може да бъдат защитени. Защита се осигурява по време на разработването на приложението, в самия код и функции, в преноса на данни. Дори впоследствие да се появи проблем, той много по-лесно се отстранява.

Маргарита Стоянова уточни, че когато става дума за киберсигурност, операционната система Android е малко по-уязвима, в сравнение с iOS. Банката се стреми да се съобрази с това, за да осигури максимална защита на клиентите.

В момента Инвестбанк работи активно върху въвеждането на нови услуги чрез интеграция със застрахователното дружество на банката, хотели и винарни.

Шумът на парите 2022 се организира с подкрепата на Пощенска банка, Инвестбанк, Уникредит Булбанк, Обединена Българска банка, Амунди, TBI Bank, ЕОС Матрикс, eMAG, Алкомет, Arco Real Estate, Schneider Electric, Планекс Инвест, MyFin, LENO, DHL, БАКБ, Фронтекс Интернешънъл, Coca-Cola HBC Bulgaria, CloudCart, Philip Morris Bulgaria, TBI Buy, УНИКА и Кеш Кредит.