Пандемията от COVID-19 промени потребителските навици на много хора.

За някои от тях обаче това е свързано и със значително нарастване на задълженията по кредитните им карти, показва проучване на електронното издание Bankrate.

Анкетата е проведена през септември тази година сред 2400 души в Съединените щати. Резултатите от нея показват, че 42% от хората, които използват кредитни карти, са увеличили баланса на задълженията си по тях в периода от началото на пандемията (от март 2020 г. насам).

Самите потребители обаче не са единодушни по въпроса дали именно COVID-19 е повлиял за увеличаването на тяхната задлъжнялост или други фактори. 47% посочват именно пандемията като основна причина, докато останалите 53% обясняват по-високата си задлъжнялост с други обстоятелства.

В разпределението по възрастови групи милениалите отчитат влиянието на коронавируса върху личните си бюджети като най-тежко.

"Анкетата показва, че цялостните данни от статистиката за намаляващия дълг на домакинствата изпускат важна част от картината. Като цяло американците са спестявали повече и са намалили задълженията си през последните 18 месеца.

Но това подобрение не е разпределено равномерно във всички възрастови и социални групи. Значителен процент от хората се справят много по-лошо с управлението на личните си финанси и този факт понякога не се откроява в макроикономическите показатели", обяснява анализаторът на Bankrate Тед Росман.

Над половината американци (54%) имат неплатени задължения по кредитните си карти. На много от тях понякога са нужни години, за да излязат "на нулата".

В групата на милениалите (между 25- и 40-годишна възраст) делът на хората, които са увеличили задлъжнялостта си по време на пандемията, достига 52%. Същият е и при представителите на поколението Z (между 18 и 24 години).

При поколението X (хората на възраст между 41 и 56 години) делът на тези, чиито задължения са нараснали е 38%, а при бейбибумърите (57-75 години) е 33%.

Причините, поради които пандемията се е отразила негативно върху личните финанси на много хора, са различни. В повечето случаи те са свързани със загуба на работното място, отделяне на повече време за онлайн обучението на децата или разходи за детегледачки в периода, когато училищата и детските градини бяха затворени.

Много родители посочват, че именно онлайн обучението е оказало най-голяма тежест върху семейния бюджет.

Инфлацията и поскъпването на определени стоки също оказват своето влияние.