В рамките на сегашния мандат на единствената държавна банка фокусът продължава да бъде ориентиран към малкия и среден бизнес. Това понятие обаче е доста разтеглено, защото в него попадат и големите за мащабите на България компании. Това заяви на финансовия форум „Шумът на парите’2013”Асен Ягодин, главен изпълнителен директор и председател на Управителния съвет на Българска банка за развитие.

Той уточни, че тази тематика ще се коментира активно, след като бъде сформирано новото правителство, а политическите партии вече са изразили желанието си за решаване на проблемите, пред които е изправена Българска банка за развитие.

Ягодин обясни, че към момента банката има няколко разработени програми, като през последните месеци най-широко се прокламира програма „Партньори” на Българска банка за развитие. В рамките на тази програма банката предлага безплатно консултиране – за ползи, възможности, параметри, дори за възможностите за кредитно финансиране - на 32 браншови организации, с които вече е сключено споразумение. Банката се старае кредитът да има гъвкави условия, съобразени с икономическата обстановка в България, каза Асен Ягодин.

Българска банка за развитие работи не само в посока директно с бизнеса, а и с други търговски банки – за тази цел са разработени две други програми. Обаче нито по линия директното кредитиране, нито по другата, опосредствената линия – чрез търговските банки – не виждаме никакво особено развитие, заяви Ягодин.

Той разясни етапите, през които са протекли и са се развили отношенията банка – клиент. Преди години банките страняха от бизнеса, в портфлейа на банката тогава имаше ценни книжа над 60%. След това се отиде в другата крайност – бум в кредитирането, раздадоха се доста кредити. И този период се преодоля, като междувременно имаше период на замръзване на отношенията и взаимно недоверие между банка и клиент и в момента сме в трети период, който е на една апатия от страна на бизнеса, която се изразява във влизане в нови задължения.

Тази апатия граничи със страх у някои предприятия – дали я има средата, която да осигури достатъчно възващаемост. Този страх трябва да бъде преодолян и това е работата на банката. Тя трябва да мотивира клиента в намеренията му да разшири бизнеса, но тя няма как да влезе в неговите обувки. Идва времето за едно по-трезво разговаряне за възможностите, за бизнес средата и кредитирането и мисля, че предприятията скоро ще преодолеят този страх, заяви Асен Ягодин.

По думите му в страната ни няма добре развит вътрешен пазар, но има пазари, които запазват някакъв растеж. Според него трябва да бъде стимулиран експортно ориентираният бизнес.

Българска банка за развитие ще продължи да е инструмент, чрез който държавата ще е един добронамерен коректив на финансовия пазар, каза Ягодин. Той добави, че от голяма част от политическите партии е декларирано желание за развитие на банката и изрази надежда, че тази тема ще е приоритетна за следващото правителство на страната.

Пречупена е тенденцията към несъбираемост на лошите кредити, смята Ягодин. По думите му в България е изключително малък делът на просрочените кредити, които са лошо обезпечени, които са отпуснати с квазиформи на обезпечаване.

Т.е. в България има една много добра обезпеченост на лошите кредити, така че могат да се съберат задълженията под формата на ревизиране на имоти, недвижима собственост.

Според Асен Ягодин има добър самоконтрол от страна на оцелелите бизнеси. Тези бизнеси, които оценяват в моменти на кризи, имат много добри мениджъри, които добре преценяват имат ли нужда от кредити, каза той.

Банките трябва да намерят адекватни източници за доход, както и формите за стимулиране на ново кредитиране, което от самосебе си ще смали дела на лошите кредити, заяви Ягодин.

Той смята, че трябва да се помисли сериозно за стабилизиране на механизма, по който банките могат да събират просрочените си задължения, а съдебната система би трябвало да им съдейства по всички възможни начини.

През 2013 г. форумът „Шумът на парите“ се организира със съдействието на ВИП спонсора Евро Финанс и основните спонсори – SG Експресбанк, вносителят на автомобили Chevrolet, застрахователното дружество Армеец, Пенсионно-осигурителна компания Доверие и дружествата за управление на активи Актива Асет Мениджмънт и ЕФ Асет Мениджмънт. Сред спонсорите на събитието са и Balkans International Wine.

Медийни партньори на събитието са Дарик радио, телевизия Bulgaria on air, сп. Мениджър, в. Стандарт, SeeNews, imot.bg, novini.bg и insurance.bg.

Организационен партньор е компанията за управление на събития Ивенто. Форумът се осъществява с комуникационната подкрепа на агенция за връзки с обществеността AMI Communications България.