Какво е бъдещето на парите и онлайн разплащанията? Profit.bg потърси отговорите от Ваня Манова, мениджър на MasterCard за България и Македония.

Наблюдава се силен ръст в електронната търговия и онлайн плащанията по цял свят. Какви са вашите прогнози за двата сегмента?

Ние сме в разгара на глобална трансформация, тъй като хората се движат от „офлайн“ към все по-свързан свят. Всички и всичко са свързани. Електронните плащания може да представляват 20-30% от плащанията на потребителите до 2020 г.

Онлайн плащанията в България се развиват наистина бързо. Е-търговията и м-търговията са най-динамично развиващите се форми на търговия – безналичните плащания са по-удобни и затова са предпочитани от онлайн търговците.

Според нашето проучване MasterIndex през 2014 г. 57% от картодържателите казват, че пазаруват и плащат онлайн. Има значителен ръст през 2015 г. - 82% от респондентите пазаруват и плащат онлайн. В сравнение с 2013 г., това е увеличение от 45%.

По-добрите цени и сделки са най-големите стимули за българите да пазаруват повече онлайн – 58% респонденти посочват именно това за свой „първи избор“. Те са и основната причина хората да започнат да пазаруват онлайн по-често (72%).

Безконтактните разплащания ли са бъдещето на картовите разплащания?

Безконтактни плащания вече са част от ежедневието ни. Те са по-добър разплащателен метод, тъй като са по-бързи, по-удобни и сигурни – картата не напуска ръката на потребителя. Почти 85% от участниците в MasterIndex 2015 отговарят, че плащат безконтактно в супермаркетите.

Българските картодържатели оценяват предимствата на безконтактните плащания, като за най-голямо предимство мнозинството от потребителите посочват бързината (93%). Други предимства са лесната употреба (49%) и сигурният достъп (19%).

Eвропейците продължават да избират безконтактната технология при извършване на разплащания, като общият брой обработени трансакции на MasterCard и Maestro прехвърли границата от 1 милиард през 2015 г., което представлява увеличение от 150% спрямо 2014 г.

В Европа вече средно 13% от трансакциите в магазина, обработвани от MasterCard, през четвъртото тримесечие на 2015 г. са безконтактни.

През 2015 г. в Чехия 77% (почти 4 от 5) от плащанията в търговски обекти, обработени от Mastercard, са били безконтактни. В Полша са над половината (55%), 40% в Унгария (4 от 10) и 38% в Словакия (повече от 1 от 3).

Днес правим следващата стъпка в електронните плащания – мобилните плащания. MasterCard води трансформацията на мобилните устройства в безопасни устройства за плащане по целия свят и заедно с Fibank ние представихме тази иновация и на потребителите в България.

Иновативната платформа позволява на потребителите да използват своите смартфони, поддържащи NFC технология, за бързо и сигурно средство за разплащане на всички терминали с безконтактна функция, които приемат MasterCard. Подобна платформа за дигитални плащания се предлага за първи път в България и на Балканите.

Най-големите предимства на мобилните плащания са, че те са още по-лесни, по-безопасни и по-бързи. В Европа има 20 държави с около 70 действащи и пилотни проекти за безконтактни мобилни плащания.

Когато говорим за мобилни плащания, трябва да споменем и решенията за мобилни ПОС терминали, които са достъпни в България. Те създават възможност смартфонът да се превърне в ПОС терминал и имат широко приложение.

Отличен пример е партньорството ни с такситата Йелоу 333, които обявиха, че употребата на мобилни ПОС терминали се е повишила 6 пъти за последните 11 месеца след въвеждането на услугата през февруари 2015 г. Днес повече от 300 коли са оборудвани с такива терминали. В този ред на мисли – да, безконтактните плащания са важни, но всъщност всяко свързано устройство има потенциал да изпраща и получава плащания.

В световен мащаб наскоро въведохме програмата „Търговия за всяко устройство“, чрез която плащанията с MasterCard ще бъдат възможни за широк спектър от продукти като автомобили, мода, технологии, аксесоари и други. Това дава на потребителите свободата да пазаруват, ползвайки устройството, което е най-удобно за тях при най-високо ниво на сигурност.

Разкажете ни малко повече за метода, наречен „селфи плащане“?

Технологиите за плащания никога не са били по-сигурни, но и схемите за измама са все по-прецизни. При картовите плащания сигурността се гарантира чрез чипа и технологията EMV. Но когато говорим за онлайн плащания, много от нас биха се съгласили, че паролите са реален проблем. Хората често ги забравят и се налага да минават през досадните процеси за възстановяването им.

За да улесним потребителите и да направим плащанията по-сигурни, развиваме нови форми за потвърждаване на самоличността чрез биометрични данни. Те позволяват на потребителите да се идентифицират чрез своето лице или пръстов отпечатък, вместо да разчитат на букви и цифри, които лесно могат да забравят.

Нашето проучване показва, че отделните демографски групи предпочитат различни биометрични данни (пръстови отпечатъци или черти на лицето), но почти всички не харесват паролите. Знаем, че хората ще имат различни предпочитания и искаме да отговорим на всички тях с нашите решения.

Живеем във век, в който селфи снимката е ежедневно занимание и наш собствен шедьовър. Сега можете да използвате вашето селфи, не само за да го споделите онлайн, но и за пазаруване. Selfie Pay на MasterCard е последната тенденция в биометричните плащания.

През август 2015 г. обявихме старта на 2 пилотни проекта на MasterCard за Проверка на самоличността – с банка ICS в Холандия и с First Tech Federal Credit Union в САЩ. В Холандия 750 клиенти на една банка-издател бяха помолени да потвърдят самоличността си по време на реални онлайн трансакции. За периода на пилотния проект се поддържаха широка гама мобилни устройства, а участниците бяха разпознавани или по лице или с пръстови отпечатъци.

След пилотния проект повечето потребители биха се радвали да продължат да използват разпознаване с пръстов отпечатък (93%) и с лице (77%) за извършване на плащане. Девет от десет участници определено биха искали да заменят паролата си с биометрична идентификация. 75% от потребителите са убедени, че биометричните плащания ще намалят измамите.

Приложението на MasterCard Identity Check ще станe достъпно това лято в САЩ, Канада и Великобритания. Това решение предлага по-голямо спокойствие и доверие в онлайн пазаруването, тъй като е по-лесен и безопасни начин на плащане.

Все повече българи пазаруват онлайн. Имате ли данни колко похарчихме по този начин през последните две години?

Българските картодържатели извършват онлайн плащания сравнително често, тъй като 50% от тях пазаруват поне веднъж месечно.

Нещо повече, повечето от картодържателите в България (57%) смятат, че да правиш онлайн плащания е сигурно, в сравнение със само 32% от предходната година (2014). Това означава, че българите се доверяват все-повече на електронните плащания.

Изследването MasterIndex показва, че като цяло през годините потребителите са започнали да търсят нови и по-иновативни начини за плащане на българския пазар. Това се вижда от ръста на онлайн плащанията – през 2015 г. 38.9% от картодържателите са използвали своите дебитни карти онлайн.

Как електронните плащания спомагат за редуциране на сивата икономика и имате ли данни какъв е делът й у нас?

Сивата икономика не е проблем само в България. Тя е един от ключовите икономически проблеми в много страни от Централна и Източна Европа. Основната причина е липсата на контрол и мониторинг на паричния поток. Идеята, която стои зад борбата със сивата икономика, е да въведем прозрачност при плащанията.

Едно ефективно, безопасно и удобно за потребителя решение, което улеснява този процес, са разплащателните карти. С пари в брой е по-лесно да се скрие доход и да се избегнат данъци, което впоследствие създава разходи за всички страни – търговци на дребно, банки, потребителите и правителствата.

При използване на други средства за плащане, особено разплащателни карти, шансовете за такива дейности са значително намалени. Електронни плащания намаляват разходите и увеличават сигурността на трансакциите, което благоприятства малкия бизнес и потребителя.

Ето защо MasterCard сътрудничи с правителства в изграждането на солидна прозрачна финансова система чрез подобряване на електронните плащания за ново безкешово общество, което използва безопасни и иновативни начини за плащане.