Правителството одобри днес проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за кредитните институции, съобщиха от правителствената информационна служба. С него в българското законодателство ще се въведат основните изисквания на Директива 2009/111/ЕО на Европейския парламент и на Съвета за изменение на три директиви (2006/48/ЕО, 2006/49/ЕО и 2007/64/ЕО) по отношение на банки-филиали на централни институции, определени елементи на собствения капитал, големи експозиции, надзорна уредба и управление при кризи.

Целта на директивата е да се повиши ефективността на надзора и да се подобри сътрудничеството между компетентните органи в отделните държави-членки, които упражняват надзор върху банките и главно тези, които извършват дейност в няколко държави-членки, банкови групи или финансови холдинги, включващи дружества със седалища в различни държави-членки.

Измененията, отразени в проектозакона, са в отговор на финансовата криза, която подчерта необходимостта от по-добра координация между компетентните органи с цел осигуряване на цялата необходима информация при осъществяване на възложените им функции и за запазване на финансовата стабилност в отделните държави.

За усъвършенстване на системата за надзор върху банкови групи и финансови холдинги, които осъществяват дейност в няколко държави-членки, проектът въвежда изискване за вземане на съвместни решения между компетентните органи при определяне на адекватността на консолидирания собствен капитал.

В закона се определят детайлно условията, сроковете и редът за вземане на такива решения, както и механизмите за действие в случаите, когато не може да бъде постигнато съгласие между компетентните органи.

Законопроектът предвижда и създаването на надзорни колегии. Тяхната основна задача е да осигурят подходяща организация за обмен на информация и координация на действията на отделните компетентни органи при упражняването на текущия надзор и при възникване на извънредни ситуации. Колегиите ще съдействат и за ефективното разпределение на правомощията между компетентните органи. Така ще бъдат предотвратени дублирането на надзорни изисквания и ще се осигури но-добро взаимодействие между тях.

Проектът урежда подробно случаите, при които Българската народна банка трябва да създаде надзорна колегия и случаите, при които тя участва в такава колегия, създадена от друг компетентен орган, както и нейните права и задължения във връзка с ръководството или участието й в надзорни колегии.

За подобряване на сътрудничеството между компетентните органи на приемащата и изпращащата държава се предвижда възможност да бъде определен за значим даден клон, чрез който банка осъществява дейност в държава, различна от държавата, в която е лицензирана. Целта е да се даде възможност на компетентния орган на приемащата държава да получи достъп до цялата необходима информация за банката или банковата група, към която принадлежи клонът и която би могла да има съществено значение при упражняването на надзорните функции на този орган. В проекта са определени изчерпателно критериите и редът за определяне на даден клон като значим и конкретните правомощия на компетентните органи на приемащата и изпращащата държава при сътрудничеството и обмена на информация.

С измененията в проекта се предвижда БНБ като орган, който осъществява надзор върху банките в страната, да отчита потенциалното въздействие на своите решения върху финансовата стабилност на другите държави-членки, в които съответните банки осъществяват дейност. Изискването подчертава потенциалното въздействие, което могат да имат актовете на надзорния орган в другите държави-членки, за което сътрудничеството между отделните компетентни органи е от ключово значение. Проектът дава и правна основа на участието на БНБ в Комитета на европейските банкови надзорни органи и спазването на неговите насоки в местната банкова система.

За подобряване на обмена на информация в проекта се урежда и изискването БНБ, когато е консолидиращ надзорен орган, да уведомява централните банки и органите, които осъществяват надзор върху финансовите пазари, финансовите институции и платежните системи в другите държави-членки при възникване на извънредна ситуация в България или друга държава-членка., в която дружества от групата или финансовия холдинг имат седалище или е установен значим клон. БНБ ще им предоставя и цялата информация, която е съществена за упражняване на техните функции.

Изменя се обхватът на дейността по придобиване на вземания, извършвана от банките и финансовите институции, съгласно Приложение 1 на Директива 2006/48/ЕО.

Подобрява се законовата уредба за защита на правата на банковите клиенти чрез въвеждане на изрично задължение за банката да уведомява депозанта, съответно кредитополучателя, при промяна на лихвите, а при кредитите - и при промяна на общите разходи, които засягат интереса на клиента.

Предвижда се законът да влезе в сила от 31 декември 2010 година. Държавите-членки следва да изготвят съответните актове за въвеждане на директивата в националните законодателства в срок до 31 октомври 2010 година.