Срещали ли сте трудност да теглите кредит или да направите застраховка в банка на друга страна членка на ЕС? Или пък да го сторите от разстояние по интернет или по телефона? На базата на Зелената книга за финансовите услуги на дребно, публикувана от Европейската комисия през миналата година, Европейският парламент се опитва да опрости възможностите за банкови услуги за граждани през граници.

Някои факти

Банковите услуги на дребно съставляват 2% от БВП на ЕС, посочват от представителството в България на ЕП. Статистиката сочи, че само един процент от потребителите в ЕС ползват финансови услуги през граница чрез възможностите на съвременните телекомуникации, докато средно 26 на сто практикуват това в родната си страна. Необходимостта от подобни услуги, особено за пенсионно и здравно осигуряване, в същото време расте поради застаряването на населението. Без да се вземат мерки европейският финансов пазар ще остане сравнително фрагментарен за частни клиенти.

Ситуацията в момента

Общ европейски пазар за финансови услуги на дребно вече съществува, налице е и законовата рамка, която гарантира финансова стабилност. Пътят до хармонизиране на услугите на дребно обаче още е дълъг, особено що се отнася до плащанията и банкирането. Създаването на пазар на дребно за финансовите услуги е важен и за представителите на малкия бизнес.

Някои предложения

Една от идеите, например, е поощряването на получаването на подобни услуги чрез телекомуникациите - по телефона или през интернет. Другите предложения са за по-широк достъп до регистъра за данните за кредитите, както и преодоляване на разликите в данъците в различните страни.

Докладът на австрийския депутат Отмар Карас (ЕНП-ЕД) по темата вече бе обсъден от Комисията по икономически и парични въпроси. Предстои гласуването му в Европейската комисия през май и от парламента през юни.