Правителството предлага промени в Закона за кредитните институции, за да го синхронизира с европейското законодателство по отношение институционалната рамка на банковия и финансовия надзор. Новите норми са в няколко директиви, свързани с правомощията на три европейски надзорни органа - Европейски банков орган, Европейски орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване и Европейски орган за ценни книжа и пазари, които са част от Европейска система за финансов надзор (ЕСФН).

Съгласно европейското законодателство, всеки един от трите надзорни органа може да издава решения с правнообвързващ ефект спрямо компетентните органи в отделните държави-членки за осигуряване спазването на европейските регулации, както и за разрешаване на спорове между компетентните органи и при възникване на кризисна ситуация на ниво Европейски съюз. С цел осигуряване на гладкото и ефективно функциониране на европейските надзорни органи в рамките на ЕСФН и с оглед постигане на максимална съгласуваност в действията на компетентните органи в отделните държави-членки, в законопроекта на правителството е предвидена възможност Българската народна банка да сезира Европейския банков орган в случаите, когато съответните компетентни органи не й сътрудничат при осъществяване на надзор на консолидирана основа и когато не може да бъде постигнато съвместно решение между компетентните органи по въпроси, свързани с надзора върху банкови групи и финансови холдинги, които осъществяват дейност в няколко държави-членки.

С оглед обстоятелството, че Европейският банков орган се явява правоприемник на Комитета на европейските банкови надзорни органи, в проекта е предвидено съответно заместването му, както и задължение на БНБ да му предоставя цялата необходима информация за изпълнение на възложените му нови правомощия.

Структурната реформа в европейската надзорна рамка предвижда също създаването на Европейски съвет за системен риск и на Съвместен комитет на европейските надзорни органи, поради което в проекта са включени разпоредби, които да осигурят сътрудничеството и да позволят своевременна обмяна на информация между тях и БНБ за осъществяване на възложените им функции.

Като алтернативна надзорна мярка и когато това се налага с оглед поддържането на достатъчен собствен капитал, в проекта е регламентирано правото на БНБ да изиска от банките да ограничат размера на променливите възнаграждения на лицата, които работят в банките. Мярката се въвежда в съответствие с Директива 2010/76/ЕС във връзка с изменението на директиви 2006/48/ЕО и 2006/49/ЕО по отношение на капиталовите изисквания за търговските портфейли и за пресекюритизация и на надзорния преглед на политиките за възнагражденията, съгласно което компетентните органи във всяка държава следва да разполагат с такова правомощие.

Предвидени са промени в административнонаказателните разпоредби на закона като са въведени диференцирани санкции по отношение на банките и другите юридически лица, различни от банки.