Днес официално бе открита новата сграда на Централното управление на БОРИКА - БАНКСЕРВИЗ АД, намираща се на бул. „Цариградско шосе" № 117. Сградата е и основен изчислителен център на фирмата и в нея са поддържат и развиват информационни системи с критическа важност и значение за банковата и финансовата системи в България, се казва в прессъобщението на дружеството.

То оперира три платежни системи:

БИСЕРА - платежна система с окончателност на сетълмента, обслужваща плащания в лева чрез платежните инструменти Кредитен трансфер и Директен дебит за плащания до 100 000 лв.;

БОРИКА - платежна система с окончателност на сетълмента, обслужваща плащания с банкови карти - авторизация на плащания през АТМ или ПОС, пренасочване към авторизационни системи на VISA, MasterCard, American Express и др., превключване към други местни авторизационни системи, нетиране на задълженията на местните издатели на банкови карти и сетълмент в БНБ;

БИСЕРА ЕВРО - платежна система с окончателност на сетълмента, обслужваща плащания в евро през транс-европейска система за разплащания ТАРГЕТ 2 в Европейската централна банка.

Дружеството е и най-големият доставчик на удостоверителни услуги и електронни подписи в страната чрез системата си B-TRUST.

В съобщението се казва още, че БОРИКА - БАНКСЕРВИЗ е сред първите фирма, които въвеждат електронното фактуриране в България през 2007 г. и със своите технологии и услуги практически прилага модерните за момента „зелени" инициативи.

Любомир Цеков, изпълнителен директор на БОРИКА - БАНКСЕРВИЗ АД, каза, че „[...] сградата отговаря на всички технически стандарти за сигурност и защита както като архитектурно-строително изпълнение, така и като инженерна обезпеченост със основните инфраструктурни системи - електроенергия, водоснабдяване, комуникации и пр."

Тя е преминала успешен одит от MasterCard и VISA за физическа сигурност преди да бъде пусната в експлоатация.

Датата на откриването на сградата не е избрана случайно, защото тя е знакова за фирмата и банковата система в България.

На 15 март 1995 г. е направена първата транзакция за теглене на сума през система БОРИКА от банкомат, намиращ се в клон Доверие на ОББ.

БОРИКА - БАНКСЕРВИЗ АД обслужва всички банки в страната, като посредничи при операциите по клиринг и сетълмент на плащанията с карти и други платежни инструменти. Дружеството обслужва над 32% от издадените дебитни и 51% от кредитните карти в страната. Това е малко повече от 50% от всички карти, издадени от банките в страната.

Компанията управлява мрежа от 2 778 (5 660 - общо за България, юни 2010) терминални устройства АТМ и 25 696 (43 324 - общо за България, юни 2010) терминални устройства ПОС, инсталирани при търговци, оценявани съответно на около 49% и 60% от общия брой на обслужваните от банките устройства.

Сигурност и защита

Сигурността и защитата при обслужването на банкови карти и транзакции е първостепенна грижа на операторите на платежни системи като БОРИКА - БАНКСЕРВИЗ АД, твърдят оттам.

Процесът от изработването на една банкова карта до нейното получаване от клиента е изпълнен с процедури и технологии, които гарантират високо ниво на сигурност. Грижата за всяка карта може да се оприличи на грижата към банкнотата. Целият жизнен цикъл на картата е под контрол - физически и логически. Средствата за обработка на картата са също предмет на непрекъснат одит и оценка на риска.

„Ние персонализираме около 150 000 карти месечно. Това е един производствен процес, изискващ прецизност и внимание, както и отговорност. Процента на брак, които ние договорно сме се задължили да спазваме е 0.07", информират от оператора.

Обработката на банковите транзакции е също предмет на много мерки за сигурност и защита. Може би малко хора знаят, че в САЩ все още всички карти ползват само магнитни ленти. Информацията от банкомата до оператора или от ПОС устройството до оператора тече по незащитени и некриптирани канали.

Над 95% от банковите карти в България са с чип. Те са по-сигурни от картите с магнитната лента, защото средствата за защита са по-усъвършенствани. Технологиите при тях също непрекъснато се усъвършенстват. Първите чип-карти са със статична автентификация на данните. Това означа, че всяка карта разполага с цифров сертификат на банката-издател, който се проверява за достоверност при всяка транзакция. Критичните данни в картата са електронно подписани и са гарантирани за достоверност и интегритет. Технологията не защитава картата от скимиране.

От средата на 2010 година задължително се въвеждат чип-карти с динамична автентификация на данните. Използва се криптографска технология, която динамично криптира специфични данни за всяка транзакция, които се проверяват от ПОС терминала. Тази технология гарантира, че картата не може да бъде скимирана, сочат от БОРИКА-БАНКСЕРВИЗ.

Чип картите могат да оценяват риска и ако преценят, че рискът е голям, транзакцията няма да бъде изпълнена. За логиката на оценката на риска отговаря банката-издател на картата. Всички тези технологии, невидими за крайния потребител, гарантират, че данните на картодържателят няма да станат достъпни до недобронамерени лица.

Кражбите в кибер-пространството и търговията в интернет са любима тема на медиите.

„Статистически данни за кражби с банкови карти не могат да се намерят, защото банките не са склонни да споделят такава чувствителна информация с което да излагат на риск своята репутация. Освен това никой краен клиент, след като е ограбен, няма да е удовлетворен от факта, че влиза в някаква символична извадка от 0.001% на хората, претърпели щети", се казва в съобщението. „Ние сме осигурили технология, която покрива изискванията на VISA и MasterCard за сигурна търговия през Интернет наречена 3D Secure".

БОРИКА - БАНКСЕРВИЗ предлага тази технология като услуга на търговските банки, които от своя страна я предлагат на своите клиенти - търговци. В момента компанията поддържа около 400 търговеца и хиляди картодържатели, които са защитени от неправомерни загуби чрез ясно правно-разпределени отговорности между участниците в схемата за сигурност.

„През 2010 г. сме обработили 312 902 транзакции на обща стойност 60 млн. (не е уточнена валутата - бел. р.) в Интернет търговията между български търговци и потребители", съобщават от БОРИКА - БАНКСЕРВИЗ.