Да заповяда клиент „Y"

2691
Да заповяда клиент „Y

Улисан в купища проблеми, днес човек е склонен да не гледа напред в бъдещето. Не такава е ситуацията при банковите служители, които вече преформулират философията си на банкиране, за да могат да отговорят на нуждите на поколението, известно на света като „Поколение Y". Става дума за родените през 80-те и 90-те години на миналия век.

Цветанка Минчева, заместник директор „Банкиране на дребно" и директор „Алтернативни канали" в УниКредит Булбанк, представи днес някои интересни факти за потребностите на банковия клиент от ново поколение, който е обект на сериозни научни изследвания. Резултатите от тези проучвания и познания вероятно ще доведат до революционни промени в модела на банкиране.

Проучвания показват, че клиентът „Y" има три основни изисквания в отношенията си с банките и това са времето, мобилността и информацията. Той иска да има достъп до сметката си от всяко кътче на Земята и да губи минимум време при управлението на финансите. За него самообслужването е важен принцип.

Предизвикателство пред банковите служители ще бъде и фактът, че клиентът на бъдещето е по-малко лоялен към конкретна финансова институция. Това ще рече, че той е ориентиран към условията, а не към марката. Банкерите не бива да забравят също, че условията и наличната информация трябва да са поднесени на разбираем език. Важно е да имат и едно на ум, че клиентът „Y" не се нуждае от „продавач" на банкови услуги, а иска банков консултант, който да му дава ценни съвети. В негово лице той ще търси подкрепа за справяне с нарастващата сложност на живота.

За клиента от ново поколение идеалната банка изглежда горе-долу така: предлага най-ниски цени, има задоволително обслужване и не на последно място, е достъпна онлайн.

Новото поколение поставя и редица предизвикателства пред облика на банковите филиали, които за клиент „Y" днес те изглеждат като „тясно, неудобно помещение за продажби, претъпкано с излишна и объркваща информация". Това са част от изводите от проучване към февруари 2011 година, по поръчение на УниКредит.

Цветанка Минчева цитира данни от друго проучване за степента на проникване на интернет банкирането в България, ЮИЕ и ЦИЕ. Видно от него едва 4% от банковите клиенти в страната ни ползват интернет банкиране, при 30 на сто в ЦИЕ. За разлика от индивидуалните клиенти, бизнесът в България е по-активен, като процентът тук е 18, при 31% за ЮИЕ и 50% за ЦИЕ.

От банката отчитат също така тенденция за намаляване на транзакциите, наредени на гише, спрямо тези, които са извършени през алтернативни канали. Така, например, тегленията на гише са 25%, при 75% през АТМ. За разлика от тях, 75% от преводите се нареждат на хартия, срещу 25% през интернет. Депозирането на средства в страната ни към момента е на 100% на гише, но тепърва предстоят промени в тази сфера, с появата на банкомати, през които ще могат да се правят вноски.

Цветанка Минчева е убедена, че макар Българя да изостава по някои показатели от средните за ЮИЕ и ЦИЕ нива, то тя няма да остане изолирана от предстоящите процеси на трансформация на разбирането ни за банкиране. Още повече, че банките са изправени пред растящата конкуренция в лицето на мобилни оператори, големите търговски вериги на дребно и гишетата за плащане на сметки и други.

И за да отговорят на новите условия, банките трябва да предприемат рискови инвестиции в технологии, за които няма гаранции, че ще се наложат на пазара.

Подобни статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Коментари

Явор Янкулов
# 0
18:07 | 5 July 2011
Интересна тема. Има нещо объркващо в цитата: „тясно, неудобно помещение за продажби, претъпкано с излишна и объркваща информация". Кой у нас изпалзва израз от типа "помещение за продажба"? И къде е този претъпкан с информация банков офис? При нас в болшинството случаи банките приличат на административно гише. Май някой просто е преписал/превел без да внимава, представяки го като "изследване". Колкото до продажбите - точно това им липсва до голяма степен.
Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg

Пазари

% Стойност
  • SOFIX 669.140 0.04%
  • BGREIT 113.820 0.18%
  • BGTR30 545.930 -0.31%
  • BGBX40 130.970 -0.30%
Ask Bid
  • EUR/USD 1.1738 1.1739
  • GBP/USD 1.3238 1.3239
  • USD/JPY 114.1100 114.1220
  • USD/CHF 0.9927 0.9929
  • USD/CAD 1.2797 1.2798
  • AUD/USD 0.7548 0.7549
  • USD/BGN 1.6660 1.6663
Ask Bid
  • DOW JONES 23451.60 23455.60
  • S&P500 2582.32 2582.82
  • NASDAQ 4705.68 4706.68
  • CAC 40 5343.43 5345.43
  • DAX 13063.92 13065.92
  • FTSE 100 7390.89 7392.39
  • ПЕТРОЛ 56.17 56.22
  • ЗЛАТО 1278.08 1278.58
  • СРЕБРО 16.91 16.94

Видео