Ръст от 3 до 5% на ритейл пазара на банкови продукти ще има през 2012 г. Това бе прогнозата на Галя Димитрова, изпълнителен директор и член на управителния съвет на Емпорики Банк България, която взе участие в банковия панел на дискусионния форум „Шумът на парите”, организиран от Profit.bg.

Все още е сериозно предизвикателството пред банките да възстановят погашенията си. Ритейл пазарът обаче отново е в кондиция и вече с правилна ориентация към потребителя и ясни условия към него. Тенденциите не са към драстично намаляване на лихви, а към прозрачни продукти и партньорство с клиентите.

Всички осъзнахме, че отново трябва да ухажваме потребителя, за който не само лихвите са важни. Започнахме да изпращаме сигнали към пазара за по-прозрачни условия. Започнахме да правим по-разбираеми продуктите си. Започнахме да се опитваме да чуваме потребителя, в резултат на което се появиха ипотечните кредити с фиксирана лихва от 3 до 5 години, които да дадат сигурност на клиента, заяви Димитрова.

Тя определи като успех ръста от 1.5% на банковия ритейл пазар през 2011 г., на фона на усилията за възстановяване на погашенията.

Според Димитрова годишният процент за разходите е неясна за потребителя величина, но той се опитва да я сравнява. Сложната формула е невъзможна за изчисление от потребителя. Освен това повечето от таксите, които надуват ГПР-то, са моментни, а ипотечните заеми са с продължителност от 20-25 г. Затова в Емпорики са въвели първия в България ипотечен кредит без никакви допълнителни такси и застраховки, а всичко е включено в една величина – тази на лихвата. Колкото са по-ясни условията, толкова по-добро решение може да вземе клиентът, което създава у него сигурност и яснота в отношението му с банките, заяви Димитрова.

Същата мотивация е стояла и зад решението на Емпорики да пусне първия в България ипотечен кредит с фиксирана лихва от 3 до 5 години. Клиентите предпочитат 5-годишния фиксиран период, тъй като се чувстват по-сигурни и защитени, допълни Димитрова.

Въпреки че мобилното банкиране през смартфони и таблети е световен хит, в България то все още не е факт. В съседна Турция дори повечето банкови операции минават през Facebook, отчете Димитрова.

У нас обаче ритейл пазарът предлага само интернет банкирането за физически лица, което е достъпно през смартфони, но това не е същинско мобилно банкиране. Българските банки не развиват електронните канали, тъй като клиентите сме по-консервативни, трудно се доверяваме и предпочитаме сигурността според Димитрова. Всяка иновация, особено в банковия сектор, струва много пари. Затова банките ще се престрашат да инвестират в такива иновативни продукти, когато желаещите да работят с банката през електронни устройства станат повече според шефа на Емпорики.

Българската банкова система е стабилна и не решава проблема с лошите си кредити за сметка на цената на новите заеми, категорична бе Димитрова. Лихвите за физически лица и фирмите са по-добри, отколкото преди кризата. Нужни са законодателни промени, за да могат банките да решават проблемите си по-оперативно и бързо, допълни тя.

Събитието през 2012 г. се реализира благодарение на ВИП спонсорите Уникредит Булбанк, ПОК Доверие и MetLife и основните спонсори Евро Финанс, Армеец, Амрита, Chivas, Chevrolet.

Медийни партньори на мероприятието са сп. Мениджър, Dariknews.bg, Bulgaria ON AIR, imot.bg, Jobtiger.bg, в. Стандарт, novini.bg и insurance.bg.