За първите шест месеца на 2016 г. Българска народна банка отчита ръст при кредитирането на сектор „Домакинства“, като той е формиран от повишение и при двата сегмента – жилищни ипотечни кредити (с 58 млн. лв.) и потребителски заеми (със 103 млн. лв.).

Колко от домакинствата нямат проблеми и колко срещат трудности с погасяването на кредита си?

Изчисления на Profit.bg, на база данни от централната банка, сочат, че жилищните кредити не са проблем за 82.36% от българите към 30 юни спрямо 81.19 на сто за преди година.

Процентът е по-висок при потребителските заеми, които въпреки че са с по-високи лихви, се характеризират с по-ниски месечни вноски.

Ето защо 87.75 на сто от кредитополучателите нямат проблеми с погасяването на кредита си спрямо 85.48 на сто към 30 юни 2015 г.

Най-сериозен проблем за банките са просрочията от повече от 180 дни. Общо 11.7% от изтеглените жилищни кредити не са плащани повече от 6 месеца, докато този процент при потребителските заеми е 7.46 на сто.

По този показател отново се наблюдава спад спрямо година по-рано, когато данните сочеха, че 13.44 на сто и 10.27 на сто от изтеглените суми съответно при жилищните и потребителските кредити не са плащани повече от 180 дни.

Ръст в обявените данни към полугодието на 2016 г. се отчита при погасяването на кредити с по-малко или равни на 90 дни, или три месеца. Днес те са 4.93 и 3.82 на сто, или с 1.03 и 0.92 на сто повече спрямо година по-рано.

Забавяне при заплащането на месечните вноски с между 90 и 180 дни има при 1% от жилищните и 0.97 на сто от потребителските заеми, които представляват кредити за съответно 87 и 84 млн. лв.