Най-много бизнес кредити през първото шестмесечие на 2010 г. са отпуснати за сектор „Услуги" - счетоводни кантори, детски центрове, автомивки, козметични салони и др. Това показват данните на небанката Кредитекс & ХипоКредит, която от 2004 г. досега е отпуснала кредити в размер на над 120 млн. лв.

32% от отпуснатите от дружеството фирмени заеми през първото шестмесечие на 2010 г. са за сектор „Услуги" - счетоводни кантори, детски центрове, автомивки, козметични салони и др. На второ място се нарежда отрасъл „Търговия", основно с хранителни стоки - 24%. На трето - „Обществено хранене", най-вече квартални ресторанти и заведения за бързо хранене - 21%. Останалите 23% от отпуснатите от дружеството бизнес кредити са за различни сектори, като с най-голяма тежест е този на довършителните строителни работи и интериорен дизайн.

За периода януари - юни 2010 г. кредитите за оборотни средства в портфейла на Кредитекс & ХипоКредит заемат значително по-голям дял от всички отпуснати заеми (68%) в сравнение с предходни години. Кредитите за рефинансиране на задължения към други финансови институции (най-често окрупняване на заеми и разсрочване на краткосрочен заем с дългосрочен) също са с по-висок дял в сравнение с минали периоди (23%). Инвестиционните кредити, кредитите за покупка на жилища, потребителски нужди и др. формират едва 9% от отпуснатите за първото шестмесечие заеми. Наблюдава се спад в средния размер на бизнес кредитите - през тази година той е около 90 000 лв. Това до голяма степен се дължи и на по-премереното „търсене" от страна на кредитоискателите.

От Кредитекс & ХипоКредит наблюдават 2 основни тенденции при бизнес ипотечните кредити в периода януари - юни 2010 г. Първо, кредитоискателите са по-предпазливи - не искат на всяка цена „максимално финансиране", а внимателно анализират нуждите, приоритетите и възможностите си за обслужване.

На второ място все по-голяма част от фирмите, които се обръщат към дружеството с искане за рефинансиране и окрупняване на краткосрочните им задължения, го правят още преди да са се появили затруднения в обслужването на заемите. Предприемачите все повече преценяват възможностите си в перспектива и преди да е станало „твърде късно" започват да търсят дългосрочен ресурс.