Щетите за потребителите от източване на банкови карти в България са се увеличили няколко пъти през последните години. Все повече хора предпочитат да плащат с карта в магазина, а и много работодатели започнаха да превеждат заплатите на служителите си по банков път. В това време ловки измамници измислят всевъзможни начини парите ви да преминат в техния джоб, информират от Асоциация „Активни потребители“, цитирани от в. Труд.

Какво да се прави

Какво трябва да направите при изгубена или открадната карта, или ако от сметката ви неправомерно бъдат изтеглени средства?

Уведомете по най-бързия начин банката и си потърсете правата.

Доскоро често се случваше банките да отказват да върнат парите на клиентите, които са изтеглени неправомерно в резултат на изгубена или открадната карта или чрез измама. Те поставяха условие - за да върнат парите, потребителят трябваше да докаже по безспорен начин, че не е извършил въпросната финансова операция сам, не е проявил небрежност, в резултат на което някой е узнал ПИН кода му и др.

От ноември 2009 година насам обаче доказателствената тежест при подобни случаи вече пада върху банките. Това се случи с изменения в Закона за платежните услуги и платежните системи. Според чл. 56, алинея 1 от този закон: “Когато ползвателят на платежна услуга твърди, че не е разрешавал изпълнението на платежна операция или че е налице неточно изпълнена платежна операция, доставчикът на платежната услуга носи доказателствената тежест при установяване автентичността на платежната операция, нейното точно регистриране, осчетоводяването, както и за това, че операцията не е засегната от техническа повреда или друг недостатък”.

Първо се връщат парите

Много банки карат потребителите да чакат, докато правят проверка на случая, провеждат разследване и т.н. Понякога това продължава с години. По тази причина е важно потребителят да знае, че банката е длъжна по закон първо да му върне парите, а след това да разследва как е извършена “неразрешената платежна операция”. Ако не успее да докаже, че клиентът е съпричастен, това си остава за нейна сметка.

Сред важните задължения на потребителя е веднага да уведоми банката щом установи, че от сметката или от картата му са изтеглени неправомерно пари.

От своя страна банката “му възстановява незабавно стойността на неразрешената платежна операция и когато е необходимо, възстановява платежната сметка в състоянието, в което тя би се намирала преди изпълнението на неразрешената платежна операция”. Това трябва да се случи не по-късно от 21 дни след уведомлението от страна на потребителя.

Потребителят също носи отговорност

Когато не е успял да запази в тайна ПИН кода си, потребителят носи отговорност, но “до максимален размер, договорен между доставчика на платежни услуги и ползвателя, и не повече от 300 лв.”.

Той понася и всички загуби, свързани с неразрешените платежни операции, ако банката докаже, че ги е причинил чрез измама, умишлено или поради груба небрежност. В тези случаи клиентът понася вредите, независимо от размера им.

Важно е да се знае също така и че от момента, в който клиентът уведоми банката, че картата му е изгубена, той не понася никакви имуществени вреди от използването й. С изключение, разбира се, на случаите, когато е действал чрез измама.