Специалисти предупреждават за ръст на нов вид измама — кражба на данни за дебитни карти от клиентите с помощта на така наречените външни интерактивни гласови отговори (IVR), информира Kaldata.

В рамките на тази схема на потребителите им звънят не самите измамници, а програмирани от тях роботи, които се представят за служители на банката и изискват необходимата информация. Схемата работи, тъй като автоматизираните програми предизвикват доверие сред населението.

Както твърдят от компанията Zecurion, специализирана в областта на сигурността на дистанционното банкиране, за една година — от април 2015 г. до април 2016 г. — с помощта на IVR в Русия измамниците са откраднали от банкови карти на потребителите 6 милиона рубли (приблизително $ 88 хиляди).

Обикновено IVR са програмирани за входящи повиквания — за поздрав на абонатите ("Благодаря ви за обаждането в нашата компания. Ако знаете вътрешния номер на служителя, наберете номера още сега"). Сега измамниците обаче са започнали да използват IVR и за изходящи разговори — за да крадат данни от банкови карти.

Програмираните измамни роботи, представящи се за служители на банките, искат от гражданите да им продиктуват данните на картите си, паролите си за достъп, CVV кода, ПИН-кодовете (за причини се назовават различни неща, като най-вече — "за уточняване на информацията" или "срив в системата").

Според прогнозите на Zecurion, през 2016 г. обемът на кражбите на средства от картите на руснаците с помощта на роботи ще се увеличи с 40-50%.

Обикновено измамниците пускат роботизираната програма в облачни дейта-центрове — за прикриване на следите. Така в събеседника не възникват подозрения, че системата ще ги препрати към живи "служители". Концептуално това е социално инженерство, чиято цел — получаване на данни за платежните инструменти.