Десетте щатски банки, които са получили най-много спасителни средства от правителството по време на финансовата криза, за похарчили над 16 млн. долара за лобистки услуги през първата половина на 2010 г. в разгара на дебатите около реформата за регулация на финансовия сектор, информира AP.

Данни показват, че банките, които са получили най-голяма държавна помощ в края на 2008 и началото на 2009 г. също така са инвестирали най-много, за да влияят на членове на Конгреса, Белия дом, Федералния резерв, Министерството на финансите и на дълъг списък от държавни агенции по отношение на налагането на новите правила за финансовия сектор.

По някои данни над 2 000 лобисти са били наети да работят по проектозакона за финансовата реформа в САЩ.

Законът, който беше подписан от президента Барак Обама през юли, се разпростира на над 2 300 страници и очертава общите правила по най-различни въпроси като търговията с деривативни инструменти и таксите, които се налагат на търговците за обработване на транзакции с дебитни и кредитни карти. Законът също така засяга въпроса за създаване на бюро за финансова защита на потребителите. Банките продължават с усилията си да оформят по свое виждане много от новите правила, които все още са в процес на финализиране.

Общо 16.32-те млн. долара похарчени за лобизъм през първата половина на 2010 г. са с 26% повече в сравнение с 12.94-те милиона, похарчени за същия период година по-рано.

В предходните години разходите за лобизъм са нараствали с доста по-малък темп. Разходите през 2009 г. например са били с около 2% в сравнение с близо 12.7-те млн. долара похарчени през първата половина на 2008 г. Сумата пък е била само с 3.7% повече в сравнение с първата половина на 2007 г.

Лидер по разходи за лобистки услуги е JPMorgan Chase & Co. която е заделила 1.52 млн. долара за лобизъм през второто тримесечие и 1.51 млн. долара през първите три месеца на годината. Общо сумата за полугодието възлиза на 3.03 млн. долара.

Citigroup Inc., банката, която е получила най-голяма държавна помощ по време на кризата, се нарежда на второ място с 1.47 млн. долара похарчени за лобизъм през второто тримесечие и 1.31 млн. долара през първото тримесечие. Общата сума за полугодието възлиза на 2.78 млн. долара.

Goldman Sachs Group Inc. заема третото място с 1.58 млн. долара лобистки разходи за второто тримесечие и 1.19 млн. долара през първите три месеца на годината.