Знаете ли какво е Peer-to-peer-кредитиране? Според Wikipedia това е практиката за заемане на средства на индивидуални кредитоискатели или бизнеси чрез онлайн платформа, която директно ги свързва със заемодатели.

Компаниите, предоставящи такива кредити, работят изцяло онлайн, като по-ниските им оперативни разходи им позволяват да заемат средства много често срещу далеч по-ниска цена, в сравнение с традиционните финансови институции.

И докато потребителите се облагодетелстват от по-ниските лихви, заемодателите почти със сигурност постигат по-висока доходност, в сравнение с други спестовни продукти - алтернатива за техните капитали.

Предлагащите услугата компании пък (платформата) вземат процент от размера на кредита за това, че са срещнали потенциалните кредитополучатели и заемодатели.

Повечето от тези „P2P-кредити“ са необезпечени потребителски кредити, като голяма част от тях са насочени към бизнеса.

Обезпечение по тези кредити понякога се предоставя посредством луксозни активи, като бижута, часовници, спортни автомобили, предмети на изкуството, сгради, самолети и други бизнес активи.

Лихвите по отпуснатите кредити често се определят от заемодателите на база на модела на „обратни аукциони“, или наддаване за най-ниска лихва, срещу която се отдават на заем техните средства. Друг начин може да е на база на фиксираност на лихвата, в зависимост от анализ на кредитния рейтинг на кредитоискателя.

Средствата на заемодателите обикновено не са гарантирани. При някои платформи, за да се намали рискът и обемът на лошите кредити, кредиторите сами преценяват дали да отпуснат средства на даден кредитополучател или не.

Как се е зародил бизнесът?

След края на финансовата криза кредитополучателите започнаха да търсят по-ниски лихви и достъп до кредити. От друга страна, заемодателите търсеха по-висока възвръщаемост на своите инвестиции.

Банките пък, затруднени от строги регулации, срещаха сериозни препятствия да отговорят на растящите нужди на пазара.

Това отвори сериозен вакуум в кредитирането, запълнен от Р2P-платформи. Появиха се системи, като Prosper и Lending Club, чиито онлайн платформи започнаха лесно и бързо да свързват двете групи – желаещите да получат по-евтини кредити и да търсят по-висока доходност за средствата си.

Индустрията на Р2Р-кредитирането регистрира сериозен ръст, особено в развитите страни с напреднали финансови пазари. В САЩ през тези платформи са отпуснати 6.6 милиарда кредити, или ръст от 128%, през изминалата година, като страната се отличава с най-големия пазар в света по отношение на обема.

По отношение на размера на отпускан единичен кредит обаче Великобритания изпреварва САЩ, като там размерът е със 72% по-голям.

Специалистите смятат, че Европа е следващият регион, в който този тип кредитиране ще преживее истински бум. Алтернативните финансови пазари на Стария контитент достигнаха обем от близо 3 милиарда евро през 2014 година, което е повишение от 144% на годишна база.

Във Франция например малкият пазар на Р2Р-кредитиране отбеляза ръст от 4 000% през изминалата година, до 8.2 милиона евро.

Разбира се, пред сектора и бъдещото му представяне има и някои сериозни предизвикателства. Сред тях са потенциалното повишение на лихвите, нова регулаторна база и други.