Намаления на максималния размер на кредитите, по-дълго време за обработване на заявленията, допълнителни посещения до данъчните служби и превръщането на местните банки в брокери на техните чуждестранни банки майки са някои от последствията, които румънските банкери очакват, ако влязат в сила новите регулации на Националната банка на Румъния за ограничаване на кредитирането, пише Ziarul Financiar.

Централната банка се опитва да нанесе смъртоносен удар на кредитите, за които банките изискват представяне само на документ за самоличност, като въведе правила, според които банките задължително ще трябва да изискват клиентите им да представят доказателство за доходите си за предходната година под формата на данъчна декларация. Дори и доходите на клиентите да са нараснали, банките ще отчитат само 20-процентно увеличение, в сравнение с приходите, обявени в данъчната декларация от предходната година.

В същото време те ще трябва да провеждат тест за стрес на всеки клиент, за да проверят дали кредитополучателят може да се справи със сценарии, в който финансовите условия се влошават, в резултат на обезценяването на националната валута и повишаването на лихвите по кредитите.

В настоящата си форма обаче предложените ограничения от страна на централната банка оставят много въпросителни, като например как хората могат да докажат непрекъснатост на доходите си в случай, че те са с 20% по-високи от предходната година, според Михай Богза, бивш заместник-управител на Централната банка на Румъния.

Централната банка очаква реакции от банковата общност относно новите проектопромени до 16 юли. След като промените влязат в сила, банките ще разполагат с 45-дневен срок, за да влязат в крак с новите правила.

"Съгласен съм с причините, изтъкнати от централната банка, но не съм убеден, че това е разумната мярка в случая”, казва Дан Паскариу, председател на Съвета на директорите на UniCredit Tiriac. В крайна сметка банките ще започнат да аутсорсват потребителските кредити, защото подобни ограничения ги принуждават да отпускат кредити направо от чужбина. Това е най-естествената реакция, когато се издигат прекалено много бариери, а никой не иска да отстъпи в борбата за клиенти и пазарен дял, според Паскариу.