Банковият пазар в Казахстан е изключително иновативен, въпреки, че страната е извън границите на Европа. Именно в страната е осъществено първото въвеждане на паричните трансфери от потребител към потребител на Visa. Казахстан е и една от първите държави, в които се въвеждат картите с чип, както и безконтактните мобилни разплащания.

След дванадесет години в бизнеса с банкови карти, една от трите най-големи финансови институции в Казахстан – Tsesnabank, осъзнава нуждата от инвестиции в модернизиране на IT-системата си, за да може да се конкурира успешно с останалите участници на пазара.

Миграцията към платформата WAY4 е било осъществено от ползваната SmartVista (на BPC Banking Technologies), защото настоящата система не е била готова да отговори на дългосрочните стратегически амбиции и планове по отношение на дигиталното банкиране.

За рекордно краткото време от четири месеца банката мигрира към системата за разплащане WAY4 на ОpenWay.

„Tsesnabank навлезе в картовия бизнес през 2004 г., ставайки член на банковото обединение на Visa. До 2009 година вече бяхме изградили наш център за обработка на трансакции, както и набор от картови продукти. Създадохме собствена мрежа от банкомати и РOS-терминални устройства.

Платформата за осъществяване на плащанията, която бяхме избрали през далечната вече 2004 година, отговаряше на краткосрочните ни нужди тогава. Десет години по-късно обаче мениджърите на банката и борда на директорите вече знаеха, че трябва да се реинвестира в нова система, която да отговаря на дългосрочните цели на банката“, посочва Балжан Баишева, управляващ директор на Tsesnabank.

Tsesnabank е уважавана финансова институция, като има зад гърба си редица спечелени международни признания, сред които „Банка на годината“ в Казахстан на изданието The Banker; “Най-добра търговска банка в Казахстан“ на британското издание World Finance; както и „Най-добра банка в Казахстан“ за 2014 година на Euromoney.

С нарастването на дигиталното банкиране и популярността на онлайн банкирането, искахме да създадем по-директни и персонални връзки с нашите клиенти. От икономическа гледна точка вече не бе изгодно да инвестираме в платформата и софтуера, с който оперирахме, коментира още Баишева.

Наложителна бе пълна промяна, за да можем да предоставяме по-добри и диференцирани услуги, допълва още експертът.

Въз основа на изискванията на многото и различните департаменти, банката изготвя списък с функционалните изисквания, които има към една потенциално нова платформа, която да ползва. След щателен преглед, платформата WAY4 е предпочетена пред други предложения.

Защо е била предпочетена платформата WAY4?

Разработчикът на платформата, в лицето на OpenWay, се отличава с добри позиции на пазара в Казахстан, като през неговата платформа минават над 70% от картовите трансакции.

Компанията се отличава с добра репутация, както в страната, така и в световен мащаб.

Платформата WAY4 поддържа добро дигитално банково обслужване, в това число ауторизация на потребителите и бързо извършване на процесите. В допълнение идва незабавното издаване на карти и дистанционна проверка на PIN-кодове.

OpenWay разполага с експертиза по отношение на дизайна на мобилните приложения.

Служителите на OpenWay показват завидно разбиране на дигиталния банков бизнес и нуждите на клиентите си.

Като цяло за преминаването към новата система на Tsesnabank са необходими едва четири месеца – между август и ноември на 2014 година - период, през който 15 служители на банката са работили по това.

Компанията OpenWay, чиято централа е в Брюксел, има силно присъствие в Европа. Сред клиентите й са водещи финансови институции като Raiffeisen International, Equens, SIX Payment Services, Nets и много други.

Openway поддържа някои от наскорошните инвоцаии в Европа – поддържа мобилната безконтактна система за разплащане на Priorbank в Молдова (подразделение на Raiffeisen group), както и Paymit (популярна платформа за споделено финансиране в Швейцария, собственост на SIX).

„Конкуренцията на банковия пазар се увеличи до такива размер, че съществуващите IT-платформи не можеха да издържат повече на натиска – дори и тези които бяха наскоро ъпдейтнати. Само допреди няколко години бе много типично въвеждането на нова система в банката да отнема между 2 и 3 години. Към момента имплементирането на нова система, продукт, или услуга може да бъде направено за няколко месеца, дни, или дори часове. И ако по-рано се отчиташе миграция на клиентите към системи от отворен тип, в момента се наблюдава противоположната тендинция. Отворениет системи започват да губят популярност. През настоящата година към WAY4 е преминала SIX Payment Services, както и над 20-те й банки в Люксембург, при това само в рамките на две години. Nets, номер едно по разплащания сред скандинавските страни също е преминала към платформата WAY4. Две учередени наскоро изцяло онлайн банки – в лицето на казакхстанските Altyn-i и Capital Bank също използват WAY4. Те обслужват клиентите си изцяло онлайн, без да разполагат с банкови офиси – през мобилно приложение, Facebook и Messenger. Tsesnabank, една от трите най-големи банки в Казахстан, също премина към WAY4 от SmartVista, платформата на BPC Banking Technologies. В момента имаме над 130 клиента в повече от 40 страни и можем да проследим тренда на миграция и на други пазари. Нашите клиенти имат възможност бързо да въвеждат нови продукти и услуги, с ползването на дигиталните канали. Те могат да поддържат големи картови трансакции и да интегрират услугите си с други компании. Нашите клиенти избират дигиталния бизнес модел на банкиране, който им позволява да намалят разходите си наполовина и въпреки това да предоставят на клиентите си конкурентна услуга с много висока потребителска стойност. “, коментира Мария Виноградова, директор „Стратегии и маркетинг“ в компанията Openway.