Смятам, че малкият и среден бизнес е гръбнакът на всяка една икономика, което е доказано в развитите икономики, коментира Цветан Петринин, изпълнителен директор на TBI Bank, по време на панела „Банки и небанкови финансови институции“ на седмото издание на Шумът на парите.

Ние също сме фокусирани върху това. Като цяло отдавна мина етапът, когато банките излагат продуктите си и чакат клиентите да дойдат и да ги вземат.

Все повече са налага да се идентифицират потребности и да се предлагат продукти, които са интересни. Виждаме ръст в земеделския сегмент, в туристическия бизнес. Очаквам тази година да е доста положителна за сектора на кредитирането на дребно, посочи Петринин.

Разбира се, цялостната положителна обстановка въздейства върху състоянието на потребителското кредитиране. Българският пазар е с по-краткосрочни потребителски кредити. Очакваме през годината този срок да се повишава.

Като тенденция при потребителските кредити най-вероятно ще станем свидетели на силна дигитализация през тази и следващите две години. Видяхме успешно преместване на част от бизнеса за потребителски кредити извън банковата система.

Имаме цели нови поколения, които не са свикнали с работа в офиси. Смартфонът се превръща в малък „личен офис“. На банките в следващите години ще им се наложи да се развиват в тази насока. Включително и по отношение на кредитирането на малкия и среден бизнес да предоставят продукти, които са по-разбираеми и по-добре структурирани. Ако искаме да върнем клиентите при нас, това ще е приоритет през следващите години, посочи още Петринин.

Все по-малко в бъдеще за ръста на кредитите ще влияят лихвите. Вижда се какъв е трендът – намаляващи, заради цената на ресурса, която падна в последните години. Все повече обаче хората обръщат внимание на начина на предлагане, на ползата от продукта, каза още банкерът.

Не само лихвата е водеща при вземане на решение за избор на кредитен продукт. Никой не спори, че лихвата е водеща, но не е основният и определящ фактор. Виждаме все повече, че хората търсят финансиране за алтернативни покупки – пътувания, медицински услуги.

Важно е кредитите да отговарят на специфичните потребности - нещо, което не бе застъпено в миналото. Преди предлагахме кредити, без да се търсят нуждите. Таргетирането на правилните продукти в правилния момент дава все повече резултати, обобщи Петринин.

Всеки един от нас, като потребител, е постоянно засипан от информация и затова правилното подаване на информацията в правилния момент ще помогне на всеки бизнес да продава повече кредити.

Като цяло българинът е консервативен и не обича рисковете. Това се вижда и от инвестиционните намерения, което бе в основата на ръста на депозитната база. Депозитите са място, където да съхраняваме средствата си. Основната цел не е да се изкарват доходи.

Високите лихви даваха преди няколко години висок доход на депозантите. Те остават инструмент, където спестяванията трябва да са достъпни, удобни, изтеглени във всеки един момент. Това е инструмент, който предоставя гъвкавост и е нормално да е нискодоходен.

Дефиницията за инвестиция означава, че носи риск. Тук депозитите са гарантирани. В Европа се наблюдава преразпределение на депозитите. Всеки един гражданин на ЕС може да си отвори депозит във всяка една друга държава. Това изравнява постепенно лихвите във всички страни. С течение на времето ще видим все по-равни лихви във всички държави на ЕС. Законодателството позволява да имаме еднакви права и защита във всички страни, заяви още той.

Форумът Шумът на парите се провежда със съдействието на основните ни партньори Коника Минолта и Уникредит Булбанк, както и партньорите Алкомет, Девня Цимент, Адмирал Маркетс, Garitage Investment Management, Капман Холдинг, Qatar Airеways, MBL|CBRE, Провидънт Файненшъл, Residential Park Sofia, ЗАД България и Сирма груп Холдинг.

Организационен партньор на събитието за поредна година е агенцията за връзки с обществеността AMI Communications България.

Форумът се провежда с медийната подкрепа на сп. Мениджър, Агенция Фокус, Novini.bg, Fakti.bg, Offnews, Imot.bg, Kaldata, сп. Икономика, Seenews, economic.bg, в. Сега и Enterprise Europe Network``