Много български фирми кандидатстват за кредит с цел започване на втори бизнес, сочат наблюденията на „Кредитекс”. Заеми за нова дейност взимат над 35% от клиентите на специализираното дружество за бизнес ипотечни кредити.

Сред основните причини за диверсифициране на бизнеса са сравнително малкия пазар в България, сезонността на постъпленията при голяма част от фирмите и минимизиране на риска от по-бавна възвращаемост на инвестициите.

20% от кандидатстващите за финансиране се впускат в направление, съвсем различно от сектора на основната им дейност. В практиката често се оказва, че новата дейност носи по-голяма възвращаемост от очакваната и новото направление постепенно се превръща в основен източник на доходи.

За диверсификация може да се говори предимно при средноголемите и големи бизнеси. Те започват да се занимават с втори бизнес, когато са достигнали максималния капацитет на основната си дейност и имат възможност да инвестират в странични за тях, но актуални за пазара области. При малките предприятия по-скоро се захващат с няколко сфери, за да видят кое ще тръгне и след като „открият” своето поприще се фокусират.

За да отпуснат подходящ кредит на фирми с две или три различни дейности, на кредиторите често им се налага да разплитат сложни казуси. Финансиращите институции, които вместват клиентите си в готов продукт или програма стават все по-малко, за сметка на кредиторите, които търсят индивидуален подход към всеки отделен случай.

Предлагането на „индивидуален подход” е често срещана фраза в рекламите на различните кредитиращи организации. Какво точно е нейното значение обаче?

„Кредитекс” направи неформално проучване сред своите клиенти, за да разбере какво според тях включва „индивидуалният подход”. Те посочват 4 основни елемента. На първо място това е способността на кредитора да вникне във всеки конкретен случай, да прецени неговите реални нужди и възможности и да се съобрази с тях.

„Индивидуалният подход” включва и умението да се направи правилна преценка при структурирането на кредита. Предлагането на решение, което има практическа полза за отделния клиент, това е едно от най-важните характеристики, които кандидатстващите за заем оценяват. Не на последно място, проучването показва, че клиентите свързват „индивидуалният подход” и с проявите на лично отношение, внимание и разбиране.

Наблюдават се няколко основни тенденции при бизнес ипотечните кредити: увеличаване броя на отпуснатите бизнес кредити за сметка на жилищните; ръст на средния размер на бизнес кредита (с 18 641 евро се е увеличил средният размер на кредит, отпуснат от компанията от началото на годината до момента).

Дружеството отчита и еволюиране на подхода на българските предприемачи към кредитите. До неотдавна някои от тях в очакванията си поставяха равенство между ипотечен кредит за покупка на жилище и бизнес ипотечен кредит, докато сега вече много по-професионално се осъзнават разликите между различните видове заеми и подходи в кредитирането.