Вторият панел „Банки“ в първия ден от форума „Шумът на парите“ започна с въпрос, отправен към изпълнителния директор на Пощенска банка – Асен Ягодин. За да отговори на въпроса какво ново ще предложи банковият сектор през 2015 година, той направи кратка ретроспекция към случилото се в банковия сектор през 2011-2014 година.

По думите на Ягодин, в този период са се случили няколко неща.

„2014 г. беше първата година след 2011 г., в която има спад на активите на банковата система. Това до голяма степен беше продиктувано от събитията около КТБ, но не само. Имаше доста масирано изчистване на кредити, особено в една-две банки, съответно продажба на част от тях.

От друга страна, има едно излизане на натрупани депозитни салда в част от компаниите, като има една интересна тенденция, ако в 2013 г. от 11 сектора на икономиката, които са наблюдавани, в 8 от тях има остатъци по салдата, т.е. има положителна делта, в 2014 г. отраслите вече са само 5.

Може да говори за две неща – от една страна – вече бизнесът не е мотивиран да задържа пари в банките, което в някакъв етап ще се случи с физическите лица. От друга страна, част от натрупаните свободни средства по фирмените сметки е започнала да се насочва в реален бизнес – това е добрата новина.

Когато тези ресурси бъдат оползотворени, идва новото фирмено кредитиране. Така се прехвърляме към едно от нещата, които очакваме през 2015 година, макар първото тримесечие да не говори за това“, заяви изпълнителният директор на Пощенска банка.

Той остава умерен оптимист, че фирмите ще използват по-малко банков ресурс, но ще започнат да развиват отново бизнес.

„Разбира се, първо ще бъдат натоварени мощностите, а защо не след това да очакваме отново вълна на модернизиране и т.е. търсене на инвестиционни кредити“, допълни експертът.

По думите на Ягодин, следващото интересно нещо за периода 2013-2014 година беше доста доброто и здравословно нормализиране на цената на депозитния ресурс.

„Банковите влогове подобриха ефективността си, т.е. вече оперират с много по-малко оперативни разходи, отколкото във времената преди кризата и в началото й. Това вече се изчерпа като потенциал и следващото необходимо нещо, за да може да се дават по-евтини кредити, това е нормализирането на цената на депозитния ресурс.

След 2014 година тази тенденция е налице. Тя беше малко по-драстична във второто полугодие на миналата година и продължава през първото тримесечие на тази година. Има едно ниво, което вече е на оптимизиране. Оптималното ниво е вече почти постигнато, така че оттук нататък единственото, което можем да очакваме от кредитния пазар, е да се възползва от тази добра цена на ресурса.

Вече не се редки случаите, когато фирмени кредити, разбира се, говорим за достатъчно добре проверен риск, са на нива от фантастиката. Говорим за периода 2006-2008 година. Вече не е стряскащо, ако клиент поиска лихвен процент под 4 процента. Дори някои вече отиват в по-драстични измерения като трите процента“, заяви Асен Ягодин.

Според него, всички тези натрупани позитиви от последните две години ще резултират в едно съживяване, по мое мнение, на фирменото кредитиране.

„А на принципа на скачените съдове, когато има повече търсене на фирмени кредити, поради, надявам се, по-добрата бизнес среда, това разтваря нови работни места и като цяло дава по-добри очаквания на домакинствата за техните бъдещи доходи.

Това ще провокира търсенето на потребителски и ипотечни кредити и заради цената, която ще повторя отново, защото е важно – тъй като банките бяхме нееднократно обвинявани в едва ли не спекулативно високи нива на кредитиране – мисля, че това вече е факт и не е налице през 2015 година“, оптимистичен е Ягодин.

Програмата, както и повече подробности за Шумът на парите могат да се намерят на profit.bg/forum.

Форумът Шумът на парите се осъществява със съдействието на ВИП спонсорите Уникредит Булбанк, Vivacom и Галакси Инвестмънт Груп, както и спонсорите Трейс Груп Холд, София Интернешънъл Секюритиз, ЛУКС ИМОТИ, консултантска къща Амрита, Peugeot и Борика Банксервиз.

Медийни партньори на събитието са fakti.bg, offnews.bg, novini.bg, kaldata.com, imot.bg, economic.bg, сп. Forbes, сп. Икономика, агенция Фокус, pariteni.bg и SeeNews.

Организационен партньор на събитието за поредна година е агенцията за връзки с обществеността AMI Communications България.