Кандидатстващите за кредит фирми започнаха да прецизират исканията и условията, при които да кандидатстват и възползването от финансова услуга става все по-обмислено решение. Това е една от тенденциите при бизнес ипотечното кредитиране през 2011 г., които очертаха от небанката „Кредитекс&ХипоКредит”. Песимизмът от кризата има и положителен ефект върху решенията на фирмите и разчетите, които си правят.

Ако преди искаха „максимален размер кредит", считаха, че имотите, които предлагат като обезпечение са „безценни" и разглеждаха само оптимистичния сценарий за развитие на бизнеса си, то сега са много по-реалистични в исканията си и подреждат внимателно приоритети си. В дългосрочен план това ще доведе до по-здравословна бизнес среда.

Наблюдаваме желание за по-дълъг срок на изплащане на заемите сред обръщащите се за кредит към нас фирми, посочват от небанката. „Прави впечатление, че през тази година все повече кредитоискатели питат „какъв е максималният срок на заемите при вас". Срокът на погасяване при нас е 25 години - един от най-дългите срокове за бизнес кредити, обясняват от „Кредитекс&ХипоКредит”. Ако преди кризата предприемачите са били склонни да вземат по няколко краткосрочни заема, то сега кандидатстват най-често за един кредит със срок от 15 - 20 години. Дългосрочните кредити им осигуряват по-ниски месечни погасителни вноски и „освобождават" повече средства за оборотен капитал. За по-голяма част от предприемачите спокойствието от по-ниските месечни вноски все още е на преден план пред по-бързото изплащане на заема.

Друга особеност през 2011 г. е, че исканията за рефинансиране на заеми с цел окрупняването на няколко краткосрочни в един дългосрочен намаляха и започна, макар и слабо, да се появява търсене на заеми с цел развитие (а не само оцеляване).

Също така повечето фирми, които кандидатстват за кредит, са си направили равносметка, и ако преди кризата са развивали повече от една линия на бизнес, сега насочват усилията си само към най-успешната дейност. Някои дори са свели предлаганите стоки/услуги до по-специфични такива, които им дават конкурентно предимство.

През 2012 г., за да получи кредит, един предприемач трябва да покаже на кредитора, че има работещ бизнес, финансова дисциплина и може да изплаща задълженията си. Много от фирмите се притесняват, че няма да получат кредит, ако имат спад в оборотите. По-малкият оборот, сам по себе си, не е причина кредитът да бъде отказан - на преобладаващата част от фирмите оборотите не са такива, каквито са били преди кризата. Ако при индивидуалния анализ установим, че фирмата е преструктурирала бизнеса си така, че разходите и задълженията са оптимизирани, а печалбата може да обслужва кредита, сме склонни да отпуснем заем, дори оборотите да са намалели, обясняват от „Кредитекс&ХипоКредит”.

Съветът на небанката към фирмите е, ако бизнесът им се развива добре в условията на криза и виждат възможности за развитие, да теглят кредит, за да изпреварват конкурентите си като инвестират в разширяване и оптимизация на материалната база, договаряне на по-добри условия и цени с контрагентите си и др. От дружеството вече наблюдават запитвания от клиенти, разсъждаващи именно по този начин.

„Кредитекс & ХипоКредит” отпуска кредити от 10 000 до половин млн. евро срещу ипотека върху недвижим имот. Над 2/3 от отпуснатите от дружеството заеми са за малкия и средния бизнес, без ограничение в целта и без представяне на бизнес план. Срокът на погасяване е 25 години – един от най-дългите срокове за бизнес кредити у нас. „Кредитекс & ХипоКредит” е небанка (non-bank) и е част от групата компании на „Ти Би Ай Файненшъл Сървисиз”.