FinTech компаниите няма да изместят банките от пазара, а по-скоро ще бъдат повратната точка в посока промяна на бизнес модела на консервативните финансови институции.

Това стана ясно от думите на Иван Кутлов, началник Трежъри в Обединена Българска Банка, по време на форума „Шумът на парите“, провеждан в София и организиран от Profit.bg.

„Не мога да кажа, че FinTech компаниите са някакъв колосален конкурент на банките, като това важи дори и за p2p платформите. Реално те заемат дял от едва 1% от трансакциите“, каза Кутлов.

По думите му, FinTech компаниите са по-скоро „бракониери“, които искат да влязат в дадена ниша. Техният принос би могъл да бъде по-скоро в промяна на трансакционния бизнес, но и в изземването на функциите на банковото посредничество.

„Банковото посредничество няма да изчезне. Може да изчезне, само ако изчезнат парите“, каза Кутлов.

По думите му, въпреки че платформите са „новата религия“ и получават огромно внимание - и като клиенти, и като капитализация, банките все още имат много повече информация и трудно ще бъде преустановен монополът, който имат върху кредитния риск.

„Никой не може да върви срещу научнотехническия прогрес, това движи обществото и не можем да вървим срещу високите технологии“, уточни Кутлов. Според него, въпреки че голяма част от трансакционния бизнес евентуално ще бъде зает от платформите, това няма да повлияе негативно на банките, тъй като тази дейност не е основна за банковия сектор.

Според експерта от ОББ, платформите все пак ще изиграят полезна роля от гледна точка на мотивация на клиентите, на фона на консервативното банково дело.

Според Кутлов, след кризата финансовият сектор е възможно най-регулиран и едва ли ще се пристъпи към допълнителни регулации. „Може би фокусът ще се премести към регулации на високите технологии и към fintech компаниите“, прогнозира експертът.

Спонсори на проявата през 2017 г. са Уникредит Булбанк, Алкомет, Адмирал Маркетс, Сирма Груп Холдинг, Amundi Asset Management, iuvo, Интернационал Хотел Казино & Тауър Суитс, Регус България, LG, Mastercard, Garitage Park и Американският университет в България.

Медийни партньори на Шумът на парите' 2017 са Novini.bg, Economic.bg, Broker.bg, списание Икономика, Kaldata.com, Offnews, SmartMoney.bg и Enterprise Europe Network.

Повече информация за лекторите и програмата на събитието може да намерите на https://profit.bg/forum/ или във Facebook.