Уолстрийт върви по стъпките на Силициевата долина и полага огромни усилия да се възползва максимално от огромните масиви с потребителски данни, които контролира.

Технологичните гиганти, като Amazon и Google, се опитват да навлизат все по-сериозно в бизнеса на разплащанията и кредитирането, но големите банки от ранга на JPMorgan, HSBC и Barclays не стоят на едно място, пише Kredit.bg.

Финансовите институции трупат "планини" от статистически данни, за да предвиждат движенията на борсовите индекси и си партнират с търговските вериги в изготвянето на маркетингови кампании, базирани на изкуствения интелект и таргетираната реклама.

В днешната дигитална ера информацията за това какви доходи получават потребителите, къде харчат парите си и какво предпочитат да правят през свободното си време е изключително ценна. Особено на фона на намаляващите печалби на банките от конвенционалното кредитиране и инвестициите под натиска на нулевите лихвени проценти.

Събирането на все по-големи обеми от информация се случва успоредно със затягането на регулациите в тази сфера. Европейският съюз вече въведе по-строга директива за обработката и съхранението на лични данни - GDPR (General Data Protection Regulation).

В същото време Брюксел разреши на технологичните компании да ползват банковите масиви от клиентски данни, при условие че имат съгласието на самите потребители. Целта е да се насърчат иновациите и конкуренцията във финансовия сектор.

Един от начините за "монетаризиране" на тази информация са партньорствата с търговските вериги и заведенията. Клиентите на британската банка Lloyds и испанската Santander например могат да се възползват от специални оферти в десетки магазини, благодарение на т. нар. "схеми за лоялност" на американската компания Cardlytics.

Механизмът използва информацията за потребителските навици на клиентите, за да им предлага персонализирани оферти за отстъпки на местата, на които пазаруват най-често. Банките получават процент от всяка покупка, но нито Cardlytics, нито Lloyds, нито Santander разкриват точния размер.

Използването на данните за подобряване на рисковия анализ, за взимане на по-бързи решения за отпускане на кредит и за прогнозиране на потребителските нагласи е изключително полезно за банките, които се опитват да понижат своите разходи.

Повече по темата можете да прочетете в материала на Kredit.bg