Нашата компания е на българския пазар от две години и имаме над 100 000 потребители, така че се надявам все по-малко от хората да не знаят какво е Phyre, заяви Константин Джелебов, съосновател и главен изпълнителен директор на Phyre, по време на банковия панел от 11-ото издание на финансовия и икономически форум „Шумът на парите“, организиран от Profit.bg.

Phyre ви дава свободата да излезете от вкъщи и да можете да се разплащате и да пазарувате само с телефона си. Това беше идеята, с която стартирахме, но вече предоставяме всички услуги, най-вече платежни, които предоставя една банка, каза още той.

Разликата е, че ние нямаме клонове. Потребителите свалят едно приложение, отварят платежна сметка с български IBAN, могат да правят преводи в левове и в евро, да си издадат виртуална или физическа карта директно от телефона, без да посещават офис. Ние спестяваме много време и сме доста ефективни откъм цена за нашите клиенти, заяви Джелебов.

Това е едно лайфстайл финансово приложение, а идеята ни е до края на тази година или средата на следващата да покриваме абсолютно всички параметри за всички услуги, за които хората плащат всеки ден, като паркинги, таксита, публичния транспорт, който следва да бъде дигитализиран и т.н.

Искаме да помогнем на хората да водят един независим финансов живот, допълни той.

Периодът на кризата с COVID-19 беше доста благоприятен за нас, каза Джелебов. Въпреки че самото потребителско търсене и потребяване намаля драстично, хората имат много по-изострена чувствителност във връзка с това да не използват кеш, тъй като така се разнасят различни зарази.

Това ускори много броя на картовите плащания, а ние даваме възможност на хората да започнат да се разплащат по най-сигурния начин с телефона си, тъй като - дори когато плащате с карта, знаете, че трябва да въведете ПИН код на терминала, тоест трябва да докоснете повърхност, която не е ясно кога е дезинфекцирана, каза още той.

Джелебов заяви, че същевременно има значително намаление в цената за придобиване на един клиент. Особено в първите две седмици на кризата потреблението драстично намаля, което доведе до това, че ние придобиваме клиенти на много по-ниска цена от преди - почти двойно, заради изостреното чувство относно безконтактните плащания, каза главният изпълнителен директор на Phyre.

В същото време цели сектори от икономиката спряха да функционират, като сектора на услугите, който държеше първото място по брой трансакции в нашето приложение, отбеляза той. Като едно лайфстайл финансово приложение, нашите потребители пазаруваха и плащаха сметки в ресторанти, кафенета и т.н. В крайна сметка, като махнем няколко основни сегмента, броят на покупките на ден падна чувствително.

В същото време общият обем на трансакциите се вдигна много, тъй като средната стойност на трансакциите нарасна около три пъти за този период, заяви Джелебов. Отчетохме едно доста логично поведение от страна на потребителите и същевременно доста странна реакция от страна на търговците, които не успяха някакси в първите седмици да реагират, така че да привлекат клиентите при тях както преди.

Според Джелебов търговците не са се справили толкова добре в овладяването на паниката на хората, тъй като не е имало достатъчно информираност, че живеем в капитализъм и стоките няма да свършат, че тоалетната хартия ще е на рафта, а магазините ще заредят и утре, и вдругиден. Phyre отчита изключителен ръст в трансакциите няколко петъка преди да започне цялата олелия около извънредното положение, според него. След това хората се прибраха вкъщи и видяхме стотици проценти ръст в гейминг индустрията, в стрийминг услугите. Просто хората отидоха, напазаруваха си за седмица или две и започнаха след това да потребяват подобен тип електронни услуги, както и да пазаруват от електронни магазини.

Но при електронната търговия в сегмента на мода, например, също отчетохме много голям спад и много по-ниски проценти на активност, каза той. По време на кризата ние предложихме нещо, което беше много добро, както за самите клиенти, така и за цялото общество е, а именно успяхме да отговорим много бързо на нуждата от дарителство и от финансиране от страна на потребителите към правителството, заяви Джелебов. Когато от министерството на здравеопазването пуснаха техния дарителски IBAN, ние във Phyre пуснахме много лесен начин да дариш само с няколко клика. Това създаде едно много добро чувство, че помагаме не само на потребителите си, а и на цялото общество по този начин.

Вдъхновени от това, направихме така, че 1% от всяка една покупка, направена през Phyre, да отива като дарение за министерството на здравеопазването. Пуснахме и функционалност, която позволява на потребителите да проверяват колко са дарили и да споделят в социалните мрежи, с което да мотивират повече хора също да го направят. Джелебов каза, че е бил изненадан от това, че много хора са били негативно настроени от това, че Phyre са избрали министерството на здравеопазването и според него това недоверие е необосновано. Той смята, че ние - като държава и като общество, сме реагирали много адекватно на тази криза.