Питър Барон е главен изпълнителен директор на финтех банката TBI, която е BNPL лидер в Югоизточна Европа. Питър има богат опит в сферата на финансите и финтех на множество европейски пазари.

Като двигател на една от най-рентабилните банки в региона, той вярва, че ключът на успеха се крие в изграждането на отдаден екип и уникална организационна култура.

Питър има бакалавърска степен в Investment and Financial Risk Management от Cass Business School, Великобритания и е активен бизнес ангел и ментор на редица европейски стартъпи.

Вижте какво заяви той в интервюто си за екипа на Profit.bg:

Г-н Барон, пандемията ускори дигитализацията във всички индустрии, включително и в банковия сектор. Очаквате ли тази тенденция да се запази и какъв е процесът по дигитализация в TBI Bank?

Няма съмнение, че дигитализацията ще продължи и ще се засили във всички индустрии, включително и във финансите. Допълнително пазарите не само в Източна, но и в Южна Европа имат да наваксват много в това отношение. Oбичам да казвам, че бъдещето е тук, просто не е равно разпределено.

В бизнеса на TBI тази тенденция също е видима, защото наскоро колегите от „Човешки ресурси“ ми обърнаха внимание, че в България, Румъния и Гърция – нашите основни пазари засега, наемаме основно нови колеги с финтех профил. Това води до промени в организацията, но и в крайните продукти за потребителите.

Само тази година сме предоставили на клиентите ни 10 нови дигитални решения – да, някои от тях може да са много малки, но съм сигурен, че това се оценява. И това само ще продължава, вече няма път назад.

Глобално забелязваме, че финансовите компании опитат да вплетат услугите си в други сектори под формата на embedded finance – случва ли се това и на българския пазар?

Да, тази тенденция финансите да са лесно интегрирани в клиентското преживяване е много силна и се налага и в България. Ще дам пример с нашите решения за стоково финансиране, т. нар. BNPL, които от години са внедрени във физическите и онлайн магазините на нашите партньори.

Това помага и на продавача, и на клиента, а в крайна сметка и банката участва процеса. Говорим за децентрализацията на финансите, защото дълги години човек трябваше да отиде в клона на една банка за всяка една услуга. Това няма как да не бъде добре за потребителите.

Наистина, TBI вече вплита BNPL („Купи сега, плати по-късно“) услугите си в клиентското преживяване, а сте казвали, че работите и по удобна екосистема от услуги. Какви ще са ползите за потребителите?

Важно е да отбележим, че ние в TBI обслужваме два типа клиенти. От една страна това са търговци, ние работим с над 14.000 обекта в България и Румъния, от друга – нашите общи крайни клиенти.

Към момента ние вече сме изградили много характеристики на екосистемата за търговците и постоянно ще добавяме още. Такива са програмата за лоялност, данните за потребителски навици, данните за успеха на кампаниите, различните методи за финансиране, разбира се.

Така търговците продават повече, а крайният клиент може да си позволи да закупи желаната стока или услуга веднага и на вноски, които в някои случаи дори са без лихва. Това е ситуацията днес, но в крайна сметка, ние наистина искаме да изградим тази цялостна екосистема, която обединява нуждите на потребителите и подобрява клиентското преживяване. Екипът на TBI работи постоянно за тази цел.

Виждаме фокус върху BNPL и от TBI, и от други институции. С какво си обяснявате това?

В последните две години пандемията пренасочи големи парични потоци към електронната търговия. Като услуга BNPL улеснява потребителите именно там. Същевременно през същия период покупателната способност се повиши. Тези два фактора за мен обясняват ръста на BNPL предлагане на пазара.

Сега повишената инфлация и стегнатото потребление може и да забави тази тенденция, но BNPL нишата вече е отворена и клиентите ще я очакват от техните предпочитани търговци.

Какво, според вас, днес трябва да е най-силното послание на банковите институция към потребителите във времената на инфлация и финансова несигурност?

Интересен въпрос. Времената наистина не са лесни, последователността на събитията в последните години са без прецедент – ковид, война, инфлация… Мисля, че за потребителите това означава, че трябва да се доверят на банка, която е доказала, че е насочила фокуса си към клиента и че той не е просто една бройка.

Това може да се окаже предизвикателно за традиционните, големи банки, но финтех компаниите показаха, че разликата е в това. В крайна сметка коя ще е банката ти не е по-различно от избора на хората около теб – най-добре ще е да се довериш на тези, които са доказали, че истински те ценят.

TBI e един от партньорите на Шумът на парите 2022.

В 13-ото му издание ще участва Александър Димитров - член на Управителния съвет на TBI Bank и изпълнителен директор с ресор „Риск“. По време на панел Банки той ще засегне темите:

  • Внедрени финанси и екосистема
  • Дигитализация на банките
  • Как банките отговарят на бързо променящите се очаквания и нужди на клиентите
  • Как моделът „Купи сега, плати по-късно“ подобрява потребителското преживяване
  • В панел E-Commerce главният изпълнителен директор на TBI Buy Денис Горбунов ще запознае публиката с темите:

  • Изграждане на екосистеми за пазаруване
  • Суперприложенията като тенденция
  • Бъдещето на пазаруването
  • Мобилни платформи и как се изгражда all-in-one приложение за пазаруване
  • Шумът на парите 2022 ще се проведе присъствено на 7 юни 2022 г. в Sofia Event Center. На публиката организаторите от Profit.bg предлагат пет дискусионни панела.

    Повече информация и програмата ще откриете тук.

    Билети ще намерите тук. Местата са ограничени, така че побързайте да осигурите присъствието си на едно от най-големите икономически събития в страната.

    Шумът на парите 2022 се организира с подкрепата на Пощенска банка, Инвестбанк, Уникредит Булбанк, Обединена Българска банка, Амунди, TBI Bank, ЕОС Матрикс, eMAG, Алкомет, Arco Real Estate, Schneider Electric, Планекс Инвест, MyFin, LENO, DHL, БАКБ, Фронтекс Интернешънъл, Coca-Cola HBC Bulgaria, CloudCart, Philip Morris Bulgaria, TBI Buy, УНИКА и Кеш Кредит.