Райфайзенбанк (България) ЕАД ще смени името си и ще се казва KBC Bank, след като беше официално придобита от групата на KBC, част от която е и Обединена българска банка.

"За известен период от време двете банки ще функционират самостоятелно. След това те ще се слеят в една институция, но това няма да стане веднага", обясни на пресконференция днес Петър Андронов, който до май 2021 г. беше изпълнителен директор на ОББ, а в момента ръководи отдел "Международни пазари" в KBC Group.

По думите му със сделката се създава най-голямата финасова група в България, а на банковия пазар, по данни на Българската народна банка от края на месец март, тя заема първо място по размер на активите.

С добавянето на тези на Райфайзенбанк, която вече ще се казва KBC Bank, те достигат 27.3 млрд. лв. (по данни на БНБ от края на първото тримесечие).

Това отрежда на групата пазарен дял от 19.4%, а на второ и трето място се нареждат Уникредит Булбанк и Банка ДСК съответно с 18.9% и 17.9%.

"С тази сделка KBC Груп става еднолично най-големият инвеститор в България за всички години на прехода", каза още Петър Андронов. Активите на Райфазенбанк в България стават собственост на белгийската финансова група за сумата от 1 009 000 000 евро.

Петър Андронов, ръководител на отдел "Международни пазари" в KBC Group

Той каза още, че разширеният пазарен дял на KBC Group в България превръща страната ни в третия ключов пазар за групата след Белгия и Чехия.

"България е третият по големина пазар на една от най-големите финансови групи в света. Всъщност, няма друга международна компания, която толкова много да е харесвала България. Надявам се да продължи да я харесва", каза още Андронов.

"Стратегията за развитие на KBC Bank в България ще копира тази на групата на KBC във всички наши пазари. В основата ѝ стои разбирането, че клиентът винаги е на първо място. Дигитализацията и иновациите в банковия сектор се развиват с бързи темпове и мащабът, който сега притежаваме, ще ни позволи да се възползваме максимално от новите технологии и да ги предложим на нашите клиенти", каза главният изпълнителен директор на ОББ и кънтри мениджър на KBC за България Питър Рубен.

На въпрос на Profit.bg как и кога ще се отразят на България затягането на монетарната политика и повишаването на лихвените проценти от страна на Европейската централна банка, Петър Андронов коментира, че първоначалните ефекти ще са минимални.

"През юли се очаква ръст на основния лихвен процент в еврозоната с 25 базисни пункта, което е минимално повишение. Един от ефектите, който очаквам в България, е постепенното премахване на отрицателните лихви по депозитите. В момента такива има главно по големите и корпоративните влогове", коментира Андронов.

Той прогнозира още, че и лихвите по фирмените кредити, които се договарят в евро, вероятно ще реагират във възходяща посока. В по-дългосрочен план, при следващите стъпки на повишение на основния лихвен процент от страна на ЕЦБ, се очаква със закъснение от няколко месеца цената на кредитнея ресурс да започне да се повишава и у нас, но със сравнително плавни темпове.

След придобиването на Райфайзенбанк (България) и нейните дъщерни дружества у нас, дейността на белгийската финансова група KBC в България обхваща 14 компании в секторите банкиране, застраховане, лизинг, застрахователно посредничество, управление на инвестиции, пенсионно осигуряване и факторинг, обслужващи близо 2,5 млн. клиенти у нас.

Новите дружества в групата ще носят временно в името си международно разпознаваемия бранд KBC. От днес името на Райфайзенбанк е KBC Банк. KBC Лизинг е новото име на Райфайзен Лизинг, KBC Управление на инвестиции е новото име на Райфайзен Асет мениджмънт, а KBC Застрахователен брокер е новото име на Райфайзен Застрахователен брокер.

Предстои новопридобитите дружества, носещи името на KBC, да се обедният с дружествата, носещи името ОББ и извършващи идентична дейност – Обединена българска банка (ОББ), ОББ Интерлийз, ОББ Асет мениджмънт и ОББ Застрахователен брокер. До правното им сливане те ще продължат да функционират като отделни юридически лица, като дотогава не се очакват значителни промени за клиентите.