До края на тази година вероятно ще се обърне лихвената тенденция, инфлацията стимулира този процес. Това каза Асен Ягодин, член на УС и изпълнителен директор на Пощенска банка, по време на панел „Банки и небанкови финансови институции“ във втория ден от икономическия форум Шумът на парите, организиран от Profit.bg.

“Банките трябва да подготвят клиентите си, че не е добре бизнес моделът им да е изграден на ниски лихви. Те трябва да очакват по-високи лихви, особено когато говорим за кредити, достигащи до десет години. Много е вероятно в края на този период лихвите по обслужване на кредитите да са по-високи“, смята Ягодин.

Той обаче подчерта, че не очаква драстичен ръст, а съвсем плавно покачване, което няма да попречи на един коректен клиент да обслужва кредитите си.

„Има едни пет милиарда лева горещи пари, които стоят неизползвани в БНБ, и дори банките биват наказвани, че държат парите си там с негативна лихва. Докато този ресурс не се изконсумира, банките ще бъдат в силна конкуренция за привличане на клиенти и това ще задържа лихвите“, смята Ягодин.

Той посъветва хората, които искат да задоволят нуждите си от собствено жилище, да го направят.

Според него лихвените проценти са огромно предизвикателство, но и възможност за много икономически субекти да получат своя шанс за създаване или разширяване на производството, а следователно и за откриване на нови работни места, водещи до по-големи доходи за населението, повече възможности за вземане на кредити, а оттам и по-голям растеж.

Ягодин припомни, че миналата година двигател на растежа беше именно вътрешното потребление, през първото тримесечие на тази година тенденцията се запазва. „Това е добре, защото означава, че хората вярват на икономическата среда и инвестират или потребяват повече и съответно имат нужда от допълнително кредитиране“, посочи Ягодин.

Според него едно от големите предизвикателства пред банките са засилените регулаторни изисквания след финансовата криза през 2008 г., на които все по-малко участници на пазара са способни да отговорят. „Затова и тече процес на консолидация, какъвто е примерът с ОББ, СиБанк, Виктория. Този процес не е нелогичен, защото нашият пазар е малък за 22 банки, дори 15 са много“, смята Ягодин.

Според него придобиването на ОББ от KBC е много приятна бяла лястовица – силен европейски играч има интерес към разширяване на дейността си в България. „При много други банки тенденцията е обратна и очаквам период на относително намаляване на инвеститорския интерес от страна на големите международни играчи. Това ще води до консолидация и нищо чуждо до година-две броят на банките в България да е оптимален, обоснован от необходимия минимум, за да се запази конкуренцията“, каза Ягодин.

Друго предизвикателство пред банките е все по-голямото навлизане в човешкия живот на високите технологии. „Банките няма как да не се съобразят, когато почти всичките им реални клиенти използват активно мобилните приложения и колкото по-бързо се ориентират и развият мобилните приложения, толкова по-адекватно ще отговорят на нуждите на клиентите си“, каза Ягодин.

Третото предизвикателство, според него, е, че все по-малко добре подготвени хора навлизат в работния процес. „Вече дори сме закъснели с образованието, защото това е цикъл, изискващ време, нужни са поне 10-15 години, за да имаме добре подготвени млади хора, които да отговорят на предизвикателствата“, смята Ягодин.

Той е категоричен, че всички банки в България са стабилни и това е било доказано от стрес тестовете. „Нямаме основание в гилдията да се съмняваме в коректната работа на регулатора и на всички уважавани международно представени компании, които го извършиха. Системата е дори по-капитализирана, отколкото е необходимо. Имаме регулаторно изискване от 12% капиталова адекватност, а банковата система отчита цифри от 20% нагоре. В същото времеь при световноизвестни имена от банковата индустрияь равнището е под 8%. Подготвеността на българските банки да покрият рисковете, които са поели, е твърде голяма“, категоричен е Ягодин.

Спонсори на проявата през 2017 г. са Уникредит Булбанк, Алкомет, Адмирал Маркетс, Сирма Груп Холдинг, Amundi Asset Management, iuvo, Интернационал Хотел Казино & Тауър Суитс, Регус България, LG, Mastercard, Garitage Park и Американският университет в България.

Медийни партньори на Шумът на парите' 2017 са Novini.bg, Economic.bg, Broker.bg, списание Икономика, Kaldata.com, Offnews, SmartMoney.bg и Enterprise Europe Network.

Повече информация за лекторите и програмата на събитието може да намерите на https://profit.bg/forum/ или във Facebook.