Съобщенията на технологичните гиганти за постиженията им на терена на генеративния изкуствен интелект (AI) продължават да валят ежедневно. На този фон едно мълчание става все по-оглушително - това на Apple.

Големите езикови модели - независимо дали вярвате, че са способни на истински интелект, или не, вероятно ще се окажат много полезни както в работна среда, така и в личен план, след като станат по-добре обучени и по-предсказуеми, обяснявават от Fast Company, и дават пример с неотдавнашни новини от Salesforce и Microsoft, които “показаха как AI моделите, обучени както върху огромни купища текст, така и върху собствени данни на компаниите, могат да намалят натовареността и да увеличат производителността в работна среда”.

Това означава, че ако един голям езиков модел има достъп до правилните данни, той може да бъде полезен по същия начин и в личните компютри. Генеративният изкуствен интелект би могъл да направи гласовите асистенти като Siri на Apple значително по-полезни за потребителите, смятат от изданието и добавят, че не след дълго създателят на iPhone ще бъде принуден да се съобрази с потребителите, “които вече се чудят защо ChatGPT изглежда много по-интелигентен от Siri”.

Промяна на стратегията

Досега Apple не участваше в дискусията за генеративния изкуствен интелект, главно защото компанията не разглежда технологията като пряко “разрушаваща” основните ѝ дейности, които са свързани предимно с хардуер. Поне не по начина, по който генеративният изкуствен интелект може да бъде разрушителен за основния бизнес на Google в областта на търсенето или този на Microsoft в областта на приложенията за бизнес продуктивност.

„Малко сме уплашени“: Сам Алтман предупреждава за рисковете от AIСам Алтман подчертава необходимостта да се предпазим от негативните последици от технологията, тъй като компанията пусна нова версия GPT-4
Освен това, акцентират от Fast Company, Apple е известна като "бърз последовател". По друг начин казано, компанията обича да изчаква новите технологии да узреят и след това да се включи със своя собствена версия, която е по вкуса ѝ. Досега технологичният гигант се е отнасял към изкуствения интелект като нещо зад кулисите - технология, която на заден план подобрява работата на неговите устройства и приложения. Пример за това са функциите за избор и редактиране на изображения в приложението Photos, например.

Но този вече наложен подход може да не проработи в случая с генеративния изкуствен интелект. За добро или лошо, технологията има шанс да се окаже следващото голямо нещо, което трансформира света, по подобие на социалните медии или мобилните компютри. По този начин тя ще придобие огромно значение, което няма да позволи на Apple да продължи да действа по същия начин.

Генеративният изкуствен интелект вече привлече вниманието на индустрията и на обществеността, като се започне с представянето на ChatGPT на OpenAI. Google пък беше решила постепенно да внедри генеративен AI в съществуващите си услуги, но когато широката общественост, включително инвеститорите, разбраха потенциалната трансформираща сила на този тип инструменти, компанията сериозно ускори плановете си. В резултат на това дойде и първото официално представяне на такъв продукт - чатбот, наречен Bard. Преди това, макар и без да го обявява официално, Google тихомълком започна да използва генеративен AI, за да анализира заявките за търсене.

Именно на подобен натиск е подложена сега Apple и може да бъде принудена да се включи в надпреварата на този терен по-бързо, отколкото ѝ се е искало, просто защото неучастието би я поставило в групата на организациите, които бавно разпознават идеите, променящи правилата на играта, и би демонстрирало слабост в нейните възможности за научноизследователска и развойна дейност.

А историята помни подобни реакции на Apple и преди. HomePod - устройството, което беляза навлизането на компанията на пазара на интелигентни говорители, например, не беше кой знае колко изключителен продукт по стандартите ѝ, но тя смяташе, че технологията е от значение за бъдещето на компютрите, така че влезе в категорията доста по-бързо от планираното, припомнят още от изданието.

В крайна сметка се оказа, че умните гласови асистенти няма да станат чак толкова трансформираща технология, най-вече защото както Alexa, така и Siri не са достатъчно интелигентни. Но големите езикови модели могат да поставят началото на следващия етап от еволюцията им, което означава, че Apple трябва да направи всичко възможно, за да се увери, че светът знае, че Siri вече използва най-съвременните постижения в областта на генеративния изкуствен интелект.

GPT-4 се сблъсква с първи критики за липса на прозрачностОткритостта е важна, особено когато говорим за трансформираща технология, категорични са критици на модела
Фокусът върху неприкосновеността като проблем

Но добавянето на тази технология към Siri може да се окаже по-трудно за Apple, отколкото за нейните основни конкуренти. Упоритият фокус на компанията върху неприкосновеността на личния живот е ефективно оръжие срещу Meta и Google в сферата на социалните мрежи и рекламата, но това е сериозна пречка за създаването на асистент, който използва предимствата на генеративния AI. За да трансформира Siri и да го направи по-интелигентен чрез голям езиков модел, Apple ще трябва да отвори достъп до широка част от публичната информация, с която разполага, и, което е по-важно, до личната информация на потребителите - техния стил на общуване, планове, приоритети, предпочитания, здравни данни, вкусове и взаимоотношения.

Досега Apple е била склонна да обучава модели върху този тип данни, само ако те могат да работят директно на устройството на потребителя, а не в облака, и ако данните остават невидими за самата Apple. Големите езикови модели обаче изискват голяма изчислителна мощ и, макар да се полагат големи усилия за намаляване на размерите и повишаване на ефективността им, това не променя факта, че те няма как да функционират локално на iPhone.

Много е вероятно Apple да работи за намиране на начин за внедряване на свой собствен вариант на генеративен изкуствен интелект и има данни, че работата по този проект се е засилила след появата на ChatGPT в края на миналата година. Затова свидетелства и фактът, че въпреки че компанията е забавила наемането на служители, в момента тя обявява почти 100 работни места за специалисти по машинно обучение, изкуствен интелект и технологии за обработка на естествен език и реч, посочват в заключение от Fast Company.