Всяка вечер милиони китайци се взират в телефоните си и харчат пари, за да обсипват с виртуални подаръци хората, които ги забавляват в реално време.

Това се е превърнало в ежедневен навик за 73 милиона потребители на платформата за стрийминг на видео в реално време YY Inc. Те търсят всичко - от песни и танци, през инструкции за гримиране, до забавни игри и екстремни спортове.

От другата страна на екрана, най-големите таланти заработват по над 10 млн. юана (1.6 млн. долара) годишно, като някои от тях дори не излизат от спалните си.

Китай се превърна в най-големия пазар за лайвстрийминг, като приходите за 2018 г. се очаква да достигнат 4.4 млрд. долара, според доклад на Deloitte от декември. Бумът пък е добре дошъл за акциите на YY, чиято цена нарасна почти тройно през последните 12 месеца, което пък повиши състоянието на основателя на компанията Кселинг Ли до 1.3 млрд. долара, според индекса на милиардерите на Bloomberg.

Ли притежава 20-процентен дял директно и чрез две офшорни холдингови компании. Той също така има мажоритарен дял в базираната в Сингапур стартъп компния за лайвстрийминг BIGO Technology Pte. Ltd., който се оценява на над 200 млн. долара.

“Рядко продавам от своите акции, така че цената на книжата на YY не оказва особено влияние върху мен”, казва Ли.

Ли е журналист, който впоследствие става предприемач. Той започва кариерата си като технологичен репортер в Пекин, а впоследствие се издига до главен редактор на NetEase.com - уебсайт, финансиран от китайския милиардер Динг Лей.

Ли напуска през 2005 г. и основава Duowan.com в апартамент в Гуанджоу с 1 млн. долара финансиране от технологичния магнат Лей Джун, който стана известен като китайския Стив Джобс заради марката телефони Xiaomi. Duowan.com става подразделение на YY Inc. през 2011 г.

YY Client е първият продукт с лайвчат на компанията. Той привлича милиони потребители и помага на Ли да реализира доходност от над сто пъти на първоначалната си инвестиция, след като компанията се листва на Nasdaq през 2012 г.

Делът на Лей в YY се оценява на близо 800 млн. долара, а той печели най-малко 272 млн. долара и от продажбата на акции.

YY разширява дейността си към музиката, образованието и онлайн запознаствата през последното десетилетие и отчита приходи в размер на 8.2 млрд. юана (1.3 млрд. долара) през 2016 г. Ли за кратко напуска поста главен изпълнителен директор през август същата година.

Той обаче отново поема ръководството на компанията 10 месеца по-късно, след като неговият наследник се отказва по здравословни причини.

Ли се цели и в пазара извън Китай с Bigo, която пусна своята стрийминг услуга в Югоизточна Азия преди две години. Bigo Live има около 200 млн. регистрирани потребители в над 100 държави, в това число Япония, Индия и САЩ.

Според Ли този бизнес генерира 300 млн. долара приходи през 2017 г. и вече е на печалба.