Да или не на личния електромобил?

1075
Да или не на личния електромобил?

© Pixabay

Хубаво ли е или е лошо да имаш личен електромобил? Ако да - подходящ ли е моментът?

Отговорът е прост: продължавайте да карате на бензин или на дизел.

По данни на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA) броят на презареждащите се електромобили (включително хибридни) е нараснал десетократно спрямо 2017 г., докато зарядните станции са се умножили едва 2.5 пъти.


Така че на този етап може да се наложи да зареждате колата си на тротоара пред дома ви, а за прокарването на кабела ще трябва да получите съответно разрешително.

Министрите на екологията от ЕС приеха преди дни, че след 2035 г. няма да могат да се регистрират нови автомобили и микробуси с двигатели с вътрешно горене и ползващи течни изкопаеми горива. През 2026 г. Европейската комисия ще оцени възможностите за постигане на тази цел, като вземе предвид технологичното развитие, припомня БТА.

Браншови организации побързаха да изтъкнат, че броят на станциите за зареждане на електрически автомобили в Европа е крайно недостатъчен. А главният финансов директор на германския автомобилостроител Volkswagen Арно Антлиц заяви, че най-голямото предизвикателство ще бъде увеличаването на доставките на батерии за електромобили.

В началото на юни министрите на транспорта от 27-те страни членки на ЕС успяха да постигнат споразумение до 2025 г. да стане задължително инсталирането на зарядни станции на всеки 60 километра по автомагистралите. Ако бъде одобрена от Европейския парламент, тази мярка ще стане задължителна за цялата пътна мрежа през 2030 г.

Колко струва да караш електромобил у нас? В страната има около 600 зарядни станции за електромобили

Всеки заряден модул ще трябва да бъде с минимална мощност 150 киловата, което съответства на стандарта за бързо зареждане. Регламентът предвижда и универсални адаптори за зарядните и единна платежна система.

Предвиден е допълнителен срок за зарядните станции за електрически тежкотоварни камиони в периода между 2025 и 2030 г. Същият график ще важи и за разполагането на зарядни станции за водород.

Но докато за някои страни, сред които Нидерландия, изпълнението на ангажимента няма да бъде трудно предвид многобройните вече съществуващи зарядни станции, други страни ще трябва да инвестират мащабно, за да постигнат целта.

В новата програма на България от 2021 до 2027 г. за устойчива градска мобилност са предвидени над 125 милиона лева за зарядна инфраструктура, съобщи наскоро вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството в оставка Гроздан Караджов.

Предвижда да бъдат изградени 160 зарядни станции за електромобили по първокласната пътна мрежа, уточни заместник-министърът на транспорта и съобщенията Божидар Костадинов.

Ново проучване на консултантската компания McKinsey от края на март сочи, че Европа ще се нуждае от 6.8 милиона пункта за зареждане до 2030 г., ако иска да постигне целта за намаляване с 55 процента на замърсяващите емисии от колите.

Експертите препоръчват да се инсталират 14 000 пункта седмично на целия континент спрямо сегашния темп от около 2000 на седмица. В Зеления пакт Европейската комисия определя целта за изграждане на 1 милион зарядни станции до 2025 г.

В същото време все повече гласове се надигат в Европа, призоваващи компаниите да предоставят електрически автомобили на служителите си. Според барометъра EVBox, основаващ се на допитване сред 4000 души от четири европейски страни (Франция, Нидерландия, Германия и Великобритания), 57 процента от анкетираните искат предприятията да предоставят служебни автомобили.

В същото време 60 процента са на мнение, че работодателите трябва да покриват разходите за презареждане на служебните автомобили на работното място. Други 49 процента смятат, че работодателят трябва да поема разходите за презареждане в дома на служителя.

През 2021 г. в света са били продадени общо 5.6 милиона електромобила, включително презареждаеми хибриди, сочи анализ на Bloomberg New Energy Finance - NEF. В момента по пътищата на планетата се движат 8.5 милиона автомобила с нулеви емисии (от които 4.5 милиона хибридни).

От тези 8.5 милиона, 4 милиона са в Китай. Европа е на второ място с 2,5 милиона, следвана от САЩ с малко над един милион и половина. В Азия най-много автомобилисти са се насочили към електромобилите в Южна Корея и Япония. През 2021 г. една четвърт от продажбите на нови автомобили в Европа са били електромобили. Обикновено за тях се чака от девет до дванайсет месеца.

В този контекст пазарът на батерии е стратегически. Тяхното производство е много скъпо, тъй като изисква редкоземни или скъпоценни материали. Но те са и източник на безпокойства за водачите на коли с вътрешно горене, свикнали да зареждат на бензиностанциите, като мнозина от тях се страхуват да не закъсат без гориво някъде сред нищото.

Засега обаче основното предизвикателство за "демократизирането" на електромобилите не е толкова липсата на достатъчно зарядни станции, колкото високата цена на тези превозни средства с нулеви емисии. Франция съобщи днес, че премията от 6000 евро за закупуване на електромобил ще бъде продължена до края на годината. За покупка на хибриден автомобил държавата ще плаща по 1000 евро.

Българският бизнес

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg