Да подкупиш детето си е лесен начин да си решиш някои дребни проблеми. Ще намериш кой да изчисти, кой да изхвърли боклука, да отиде на пазар. А ще действаш и с възпитателна цел – положи усилия, за да получиш нещо.
Днес обаче нещата стават все по-сложни. Децата, израснали онлайн, вече не се интересуват от стотинки или смачкани левчета. Те трябва да бъдат подкупувани с виртуални пари.
Днешните хлапета настояват да им се плаща в робъкс (robux), разказва TheWallStreet Journal. Това е виртуалната валута на популярната платформа за видеогри Roblox. Какво ли могат да си купят с тези пари? Ами нищо реално. Но пък могат да облекат аватарите си в платформата с маркови дрешки и това е напълно достатъчно.
Децата са луди по тази концепция. Като много родители Грег Роблето, баща на две дъщери, се опитва да ги накара да свършат това-онова из къщи срещу дребни суми. Скоро обаче разбира, че с обикновени пари до никъде няма да стигне. Дъщерите му го питат дали не може да конвертира джобните им в така нужната им за игрите виртуална валута.
„Ако трябва да харча пари в реалния живот, се налага родителите ми да ме водят до магазина. В Roblox аз контролирам всичко“, казва една от тях.
Двете момичeта са част от нова мания сред подрастващите, която се постепенно се превръща в огромна индустрия с обороти за милиарди. Според различни оценки всекидневно в Roblox има около 60 млн. потребители. Около половината от тях са под 13 години.
Такова струпване на едно място на хора, готови да харчат, не може да остане незабелязано за рекламодателите. И така в играта се включват и големите фирми. През април хранителна верига пуска в Roblox игра, в която се приготвят предястия. Участниците могат да осребрят спечеленото там и след това да го похарчат в истински ресторант. Всъщност за компаниите това е един много удобен начин за реклама, която формално не е реклама, а само забавление.
През септември една от най-големите вериги в САЩ – Walmart – започна да пуска детски игри, които се обновяват всяка седмица. В тях децата могат да търсят монети, с които после пазаруват виртуални стоки, например слушалки или дрехи.
Скоро рекламодателите ще имат доста по-големи възможности. Например ще могат да „дърпат“ потребители от други игри, купувайки портали в тях, макар да не са ги създали сами. Разработчиците ще получават и заплащане от въпросните портали.
Специалисти твърдят, че това е само върхът на айсберга на една печеливша индустрия, обвита в 3D преживявания. Roblox, макар и най-голямото, не е единственото място, където децата харчат пари онлайн. Microsoft също пуска подобни игри, както и някои други компании.
Според статистиката в САЩ миналата година децата между 12 и 17 сгодини са харчели по 92 долара месечно оналйн. Това е скок повече от два пъти само за две години. Тази концпеция обаче е неразбираема и дори плашеща за мнозина родители. Така че сблъсъкът между поколенията изглежда неизбежен. А в бъдеще вероятно ще се говори все по-често и за повече контрол над тази индустрия.