Времето, в което потребителите трябваше да посетят банката, за да прехвърлят пари, да проверят баланса на сметката си или да проследят трансакциите си, отдавна отмина. С появата и развитието на мобилното банкиране, всяка операция, която някога се извършваше между четирите стени на банката, в момента все по-често се случва на екрана на мобилното устройство. Развитието на финансовите услуги и на технологиите започна да се преплита и настъпи Финтех ерата, която донесе постоянен достъп до финансови услуги за потребителите. Такъв пример са дигиталните портфейли, които са и една от най-популярните.

Концепцията зад дигиталните портфейли

Нарастващата потребителска база на дигиталните портфейли е световна тенденция. Причината е възможността за използване на една платформа, която прави трансакциите много по-бързи, тъй като не изисква дълъг процес на добавяне на бенефициент всеки път, когато трябва да се извърши плащане. Поради бързата възможност за трансакции, която дигиталните портфейли позволяват между физически и юридически лица, технологията успя да се превърне в предпочитан начин за плащане сред потребителите.

Играчи на пазара

Макар Европа да не може да се съревновава със САЩ и Азия по отношение на броя на съществуващите финтех компании, то това е една от най-бързо развиващите се индустрии на стария континент в последните години. Най-обсъжданите (и най-финансираните) финтех стартъпи споделят една и съща характеристика – те са по-гъвкави от институциите, осигуряват по-бързо обслужване и се насочват към удовлетворяване на нуждите на недоволни потребители.

На българския пазар интересно развитие във финтех индустрията има телекомът А1, който от ребрандирането си насам успешно се развива като технологична компания, предлагаща цялостни решения за частни и бизнес клиенти. Последната крачка в сферата на финансовите технологии компанията направи съвсем скоро, когато представи новия дигитален портфейл A1 Wallet, разработен в партньорство с Phyre.

Традиционните банки също обръщат внимание на това явление и инвестират сериозно в това да приличат повече на компаниите, които се стремят да ги конкурират. Редица са примерите на световни банки, които стартират онлайн платформи и мобилни приложения.

Функционалности и удобство на дигиталните портфейли

Възможността да плащат със смартфона си дава голямо удобство на съвременните потребители и неслучайно този метод на безконтактно плащане набира все повече популярност. Онлайн проучване*, проведено на a1.bg, показва че 52% от респондентите имат положителна нагласа към използването на електронен портфейл, вместо традиционен. Чрез дигиталния портфейл потребителите имат възможност да извършват безконтактни плащания на POS терминал, да изпращат и получават пари, както и да съхраняват картите си за лоялност в дигитален вид.

Последното предложение за българските потребители – A1 Wallet, предлага всички тези функционалности, като безплатни преводи между потребители на приложението, а всеки клиент има възможност да получи индивидуален IBAN и виртуална карта MasterCard. A1 Wallet е наличен за потребители на Android и iOS, като е достъпен за всички потребители без значение дали са клиенти на А1.

Fintech и New Tech

С термина финтех в днешно време се описват всички нови технологии, които се стремят да подобрят и автоматизират доставката и използването на финансови услуги. Финтех помага на компаниите, собствениците на фирми и потребителите по-добре да управляват финансовите си операции, процеси и ежедневие, чрез специализиран софтуер и алгоритми, които се използват на компютри и все по-често – на смартфони – доминиращите технологични устройства в последните 10 години.

Пример за нови технологии са машинното обучение, изкуственият интелект (AI), прогнозният поведенчески анализ и маркетинг, базиран на данни. Очаква се те да разграничат поведенческите навици от осъзнатите решения, като това ще има приложение и във финансовата сфера. Изкуственият интелект не само ще научава навиците на потребителите, но ще им помага да оптимизират своите разходи. Мобилният портфейл A1 Wallet също притежава аналитични функции, благодарение на които потребителите могат да следят отчет на разходите си в реално време, както и регулярно да получават анализ на трансакциите си, с което да планират по-добре своите финанси.

* Методология на проучването: проучването е проведено в периода 16-31 декември 2019 г., чрез онлайн анкета на A1.bg. В изследването са взели участие 1 633 респондента.