Приключи електронното допитване за избор на най-въздействащи здравни предупредителни илюстрации, които да бъдат отпечатани върху опаковките на тютюневите изделия. Допитването е организирано от Министерството на здравеопазването като част от кампанията на Европейската комисия, съобщиха от министерството.

Анонимно своя глас са дали общо 2185 граждани. От тях 52,9 процента (1156) са непушачи, 29,9 на сто (653) - пушачи и 17,2 процента (376) - бивши пушачи. Почти изравнена е активността на включилите се в гласуването жени - 52,3 на сто (1143) и мъже - 47,7 на сто (1042). Най-малък процент участвали са хората на възраст над 60 години - 0,4 процента (9). Децата под 18 години, участвали в допитването, са 9 на сто (197), а останалите са 90,6 на сто (1979).

С категорично преобладаващ вот са избрани две от най-потискащите илюстрации: на туморно образувание в шийната област - 63,98 процента от гласувалите, както и на увреденото съзъбие - 76,06 на сто.

За предупредителната илюстрация с туморното образувание в шийната област, гласувалите непушачи са 66,4 на сто (от всички 1156 гласували в допитването непушачи), пушачите са 56,2 процента (от всички 653 гласували в допитването пушачи), а бившите пушачи - 70,2 процента (от всички 376 гласували в допитването бивши пушачи).

За предупредителната илюстрация с увреденото съзъбие, гласувалите непушачи са 79,2 процента (от всички 1156 гласували в допитването непушачи), пушачите са 66,8 процента (от всички 653 гласували в допитването пушачи), а бившите пушачи - 82,7 на сто.

Почти по равен брой са гласувалите за тези илюстрации жени и мъже: за първата - съответно 60,8 на сто (от всички 1143 в допитването жени) и 67,5 процента (от всички 1143 в допитването мъже), а за втората - 75 на сто (от всички 1143 в допитването жени) и 77,3 процента (от всички 1143 в допитването мъже).

Дългогодишният опит на използване на тези илюстрации в Канада, Бразилия, Сингапур и други страни сочи, че етикетирането на тютюневите изделия се оказва ключов елемент в борбата срещу използването на тютюневите продукти. Предупрежденията, съдържащи картини, се цитират по-често като мотивиращ фактор за спиране на тютюнопушенето.