Преди няколко години основателят на Amazon Джеф Безос прогнозира, че до 2018 г. неговата компания ще започне да доставя пратки с дронове.

Услугата Prime Air все още не е стартирала официално, но някои по-малки стартъпи бележат значителен прогрес, особено в сферата на здравеопазването, пише The Economist.

Медицинската логистика е пазар, който възлиза на над 70 млрд. долара в световен мащаб. А дроновете завземат все по-голям дял от него.

Компаниите, които се занимават с автоматизирани въздушни доставки, работят активно с регулаторите и инвеститорите, оформяйки бъдещето на транспортната индустрия.

Базираната в Сан Франциско Zipline е един от пионерите в тази сфера. От 2016 г. тя оперира в Руанда, където доставя медицински изделия (основно ваксини и кръвни банки) до труднодостъпни региони. Смъртността при родилките и новородените в страната е намаляла драстично, благодарение на по-бързото кръвопреливане.

Zipline планира разширяване на дейността си в Гана, а до края на тази година се надява да стартира и първите си доставки в американския щат Северна Каролина. Целта ѝ е да обслужва 700 милиона души в следващите 3-4 години.

Други компании също работят в тази посока, създавайки мрежи за въздушни роботизирани доставки на лекарства в държави, като Бутан, Малави и Папуа Нова Гвинея.

На много места по света правителствата и регулаторите гледат с подозрение на възможността за свободно прелитащи дронове във въздушното пространство. Машините могат да паднат, да предизвикат инциденти с други летателни апарати или просто да вдигат твърде много шум.

Повишаването на качеството на здравеопазването обаче е достатъчно силен аргумент в полза на новите технологии.

Според основателя на AirMap Бен Маркъс доставките на лекарства и медикаменти всъщност са много по-лесни за планиране и управление, защото обикновено се ивзършват между ограничен брой локации, за разлика от търговията на дребно, която трябва да покрие милиони домакинства.

Както повечето бързоразвиващи се стартъпи, операторите на дронове са сдържани при обсъждането на печалбите си, но твърдят, че приходите им устойчиво се повишават. Инвеститорите също изглеждат оптимистично настроени.

Миналия месец Zipline обяви, че е привлякла финансиране на стойност 190 млн. долара, което оценява компанията на общо 1.2 млрд. долара.

Бизнес потенциалът на медицинските доставки с дрон е сериозен, защото много от тях са с висока стойност и ниско тегло. А това означава, че транспортните разходи, дори и по въздух, няма да заемат голям дял от крайната цена.

Дроновете могат да попълват запасите на болниците от скъпоструващи лекарства по-бързо и по-евтино от традиционните транспортни средства. Според експертите това може да спести огромни разходи на здравните заведения.

В Швейцария технологичната компания Matternet си партнира с държавните пощи за доставка на медицински пособия и лекарства в болниците, а пациентите могат да получат резултатите от изследванията си в рамките на минути. Според държавната пощенска компания Swiss Post пътувания, които доскоро са отнемали близо час, в момента се извършват за няколко минути.

Matternet също планира разширяване на дейността си в Северна Каролина, където властите одобриха транспортирането на медикаменти с дронове.

Бъдещето на този бизнес в повечето развити държави зависи именно от регулаторите, но в по-бедните страни прогресът може и да е по-бърз, пише The Economist. Техните въздушни пространства не са толкова натоварени, а одобрението понякога зависи от един-единствен човек.

Към момента Федералната авиационна администрация на САЩ работи по проект, който има за цел да структурира цялостна регулаторна рамка за доставките на стоки с дронове. Очаква се първите резулати да са готови в края на 2020 г.

Дотогава вероятно и от Amazon ще са готови с разработката на своята система за въздушни доставки.