Пътуването е бавно, но красотата на разходката с ферибот не спира да съблазнява Тронд Бонесмо, пише ВВС.

Той се намира на борда на кораба MF Norangsfjord, който плава между Магерхолм и Сиккилвен в Норвегия. „Това е добре дошла почивка и гледката не е лоша“, казва Бонесмо, докато се взира в заснежените хълмове на планините.

„Мост през фиорда ще ускори плаването, но фиордът Сторфиорден е широк два-три километра и е дълбок 700 метра, така че строежът на мост ще струва доста скъпо“, казва Бонесмо, ръководител на отдел „Операции и технологии“ на компания за потребителски стоки.

Скъпи мостове

Много норвежки фиорди създават сходни трудности за строеж на мостове, поради което крайбрежното население на страната зависи от корабите, свързващи често отдалечените им села. Всяка година около 20 милиона автомобила, микробуси и камиони пресичат фиордите на страната по около 130 маршрута за фериботи.

Голяма част от тези кораби се движат с дизел, като изпускат вредни пари и въглероден диоксид. Но това е на път да се промени. След двегодишни тестове първият електрически ферибот в света, наречен Ampere, ще започне да се движи и така компаниите в сектора ще направят прехода от дизел към електрически двигатели, за да изпълнят новите изисквания на правителството.

Властите съобщиха, че ще предоставят лицензи само на нови фериботи, които произвеждат малко или нулеви вредни емисии.

„Продължаваме работата си с корабите с ниски емисии, защото вярваме, че това ще е от полза за климата, норвежката индустрия и норвежките работни места“, каза премиерът Ерна Солберг в реч от април 2016 г. и обеща да помага финансово за изграждането на необходимата инфраструктура от кейове за промяната.

Компанията за фериботи Fjord1, която управлява MF Norangsfjord, поиска три напълно електризирани кораби, които трябва да влязат в активна употреба по някои от маршрутите през януари 2018 г.

Multi Maritime, която е разработила фериботите, приема със задоволство увеличаването на търсенето. „Няколко години на инвестиции в устойчиви технологии доведоха до създаването на повече от десет хибридни и напълно електризирани фериботи“, казва генералният директор на компанията Гермунд Йохансен.

Морският отдел на Siemens, който разработил технологията за Ampere, счита, че фериботите са готови за преминаването си към електрическа енергия. 43 ферибота, обслужващи дълги маршрути, ще се възползват от превръщането в хибриди, които използват дизелови двигатели за зареждане на батериите си.

По-малко емисии

Ако това се случи, емисиите от азотни оксиди ще намалеят с 8000 тона на година, а емисиите от въглероден диоксид – с 300 000 тона на година, които се равняват на годишните емисии на 150 000 автомобила, показва съвместен доклад на Siemens и екологичната организация Bellona.

Фериботите на дълги разстояния не се адаптират добре към електрификацията, но близо 70% от корабите в Норвегия покриват сравнително кратки маршрути, така че преминаването към електричество ще се отплати след няколко години, сочи докладът.

Всеки ферибот ще спестява около един милион литра дизел на година, което ще помогне за намаляването на разходите за енергия с 60%, отбелязва Од Моен, ръководител на отдел „Продажби на морски продукти“ на Siemens.

„Електричеството за захранване на Ampere с неговите 360 пътници и 120 автомобили, който преминава през фиорд с широчина от шест километра, струва около 50 крони (5.80 долара). В Норвегия това не стига дори за чаша кафе и вафла“, казва той.

Електрическият мотор на Ampere, създаден от Fjellstrand, която използвала технологията на Siemens, включва група от батерии от 800 kWh, които тежат 11 тона. Батериите се зареждат напълно през нощта, но тъй като всяко едно от 34-те пътувания за 20 минути на ден изисква 150 kWh, батерията трябва да се презарежда всеки път, когато корабът стигне до брега.

Емисии

Емисиите на дизеловите кораби винаги са били проблем. „Когато са на брега, моторите им работят, тогава се вижда черният дим, който излиза от комините им. Тези мотори никога не са работили с максимална ефективност“, казва Моен.

Експертът казва, че има голям интерес към електрическата технология и настоява други правителства да изискат и да подкрепят промяната от дизелови фериботи към електрически кораби, където е уместно.

Емисиите от фериботите са проблем не само в Норвегия, но и в крайбрежните градове и села в цял свят. Шотландия преминава към хибридни фериботи с ниски въглеродни емисии, които комбинират дизелови и литиево-йонни батерии. В страната вече се движат три такива кораба.

В Хонконг министерството на опазването на околната среда от известно време води война с емисиите на фериботите, отговорни до голяма степен за лошото качество на въздуха в пристанищния град.

Край на емисиите

В Нова Зеландия само едно пътуване на ферибот до Уелингтън замърсява въздуха толкова, колкото всички автомобили в града за един месец, сочат данни на Националния институт за изследвания на водата и атмосферата.

В норвежката селска област Сиккилвен, където въздухът е сравнително чист, тези емисии не са толкова сериозен проблем. Но въглеродните емисии на фериботите трябва да се намалят, за да помогнат за спряването с климатичните промени, казва Бонесмо, докато шофира електрическия си автомобил от ферибота.

През 2020 г. напълно електрически ферибот ще замени настоящия хибриден кораб, който плава между Магерхолм и Сиккилвен. „Тогава цялото ми пътуване ще бъде без вредни емисии“, казва Бонесмо с усмивка.