Според доклад на International Energy Agency (IEA), базирана в Париж организация за анализи на глобалния енергиен сектор, публикуван в сряда, продажбите на електромобили са нараснали до над 10 милиона през миналата година, като делът на Китай на този пазар е около 60%.

Данните за рекордни продажби от доклада на IAE Global EV Outlook for 2023 потвърждават тенденцията на устойчив растеж на индустрията, посочват от CNBC:

"Продажбите на електромобили - включително електрически превозни средства с батерии (BEV) и хибридни електрически превозни средства с възможност за включване в електрическата мрежа (PHEV), надхвърлиха 10 милиона през миналата година, което е с 55% повече спрямо 2021 г.".

Според изчисленията на IAE тази цифра надвишава общия брой на продадените автомобили в целия Европейски съюз (около 9,5 млн.) и е почти половината от общия брой на продадените автомобили в Китай през 2022 г.

Като цяло, според организацията през 2022 г. по пътищата на света са се движили над 26 млн. електрически автомобила, което представлява 60% увеличение спрямо 2021 г.

В същото време хибридните електромобили с възможност за включване в електрическата мрежа, или PHEV, които разполагат както с ДВГ, така и с електромотор, захранван от батерия, се смятат за важен инструмент в прехода към форми на транспорт с ниски и нулеви емисии.

Приказката за Tesla свърши, идва време за истинска конкуренция С времето иновативният производител започна да губи предимствата си и позволи на “динозаврите” да скъсят дистанцията
Според базираната в Париж организация, която мнозина смятат за авторитетен глас в областта на енергийния преход, през 2023 г. продажбите на тези два типа превозни средства в световен мащаб ще достигнат почти 14 милиона.

"Този експлозивен ръст означава, че делът на електрическите автомобили на общия автомобилен пазар се е увеличил от около 4% през 2020 г. до 14% през 2022 г. и ще нарасне още повече - до 18%", отбелязват създателите на доклада.

Китайският пазар доминира

IAE определя Китай като "първенец" по отношение на продажбите на електрически автомобили. От агенцията добавят, че над 50% от електрическите автомобили, които се движат по пътищата, вече се намират във втората по големина икономика в света.

"В Европа, вторият по големина пазар, продажбите на електрически автомобили са се увеличили с над 15% през 2022 г., което означава, че повече от един на всеки пет продадени автомобила е електрически", заявяват от IAE в доклада си. Продажбите на електрически автомобили в САЩ са се увеличили с 55% през 2022 г.

"Електрическите превозни средства са една от движещите сили в бързо развиващата се нова глобална енергийна икономика. И те водят до историческа трансформация на автомобилната индустрия в световен мащаб", коментира пред CNBC Фатих Бирол, изпълнителен директор на агенцията. "Тенденциите, на които сме свидетели, имат значителни последици за глобалното търсене на петрол. Двигателят с вътрешно горене е бил ненадминат в продължение на повече от век, но електромобилите променят статуквото."

Отключване на потенциала на Индия

Макар че Китай, Европа и САЩ са големите играчи в електрическата мобилност, други части на света също показват "обещаващи признаци".

Разходите за батерии растат, но електромобилите стават все по-евтиниСамо до преди няколко години електрическите превозни средства бяха или скъпи и насочени към по-заможните купувачи, или по-евтини, но с ограничен обхват на пробег
"Продажбите на електромобили като цяло са малко извън големите пазари, но 2022 г. е година на растеж в Индия, Тайланд и Индонезия", се казва в доклада. "Общо продажбите на електромобили в тези страни се увеличиха повече от три пъти в сравнение с 2021 г., достигайки 80 000".

В Индия се наблюдава "засилване" както на производството на електромобили, така и на компоненти за тях, става ясно още от изследването. Това развитие е подкрепено от програма за стимулиране на стойност 3,2 млрд. долара от страна на индийското правителство, което на свой ред е довело до инвестиции в размер на 8,3 млрд. долара.

През последните няколко години редица големи икономики изготвиха планове за увеличаване на броя на електрическите превозни средства по пътищата си, припомня още CNBC и дава конкретни примери:

“Обединеното кралство например иска да спре продажбата на нови дизелови и бензинови автомобили и микробуси до 2030 г. и ще изисква от 2035 г. всички нови автомобили и микробуси да имат нулеви емисии на отработените газове. Европейският съюз, който Обединеното кралство напусна на 31 януари 2020 г., също се стреми да намали емисиите от автомобилния транспорт. А в САЩ Калифорния - най-населеният щат, забранява продажбата на нови автомобили с бензинови двигатели до 2035 г.”

Въпреки че потенциалът на автомобилите с ниски и нулеви емисии предизвиква вълнение, отказът от автомобили, задвижвани с изкопаеми горива, обаче няма да бъде толкова безпроблемен, категорични са анализаторите пред CNBC.